اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 268
به نظر مىرسد كه شهيد صدر اين مطلب را از فاضل تونى گرفته باشد،
چنان كه وى مىگويد:
ما موردى
پيدانمىكنيم كه حكم شرعى را [تنها] از طريق عقل كشف كنيم، مگر آن كه در آنجا نصّ
شرعى نيز وجود دارد. لذا مىتوان گفت: فايده اين خلاف، كم است.[1]
با اين كه
بسيارى از ديگر موارد نزاع ميان دوگروه، در واقع چنين است، پذيرفتن ادّعاى فاضل
تونى و شهيد صدر، دشوار است؛ زيرا برخى از فتاواى علما به گونهاى است كه سخن
ايندو فاضل را ردمىكند، مانند فتواى شيخمفيد و سيّد مرتضى كه ازاله نجاست را با
مايعات ديگر غيراز آب نيز جايز مىدانند، و سيّد مرتضى در تعليل خويش، به فقدان نص
اشاره مىكند.[2] موارد ديگرى نيز هست كه
هيچآيه و يا روايت صحيحى درباره موضوع وجود ندارد و فقهاى مكتب اجتهاد، تنها بر
پايه دليل عقل، فتوا دادهاند.[3]
اخباريان و
ملازمه حكم عقل و شرع
منظور از
حسن و قبح عقلى
چنان كه
پيشتر گفته شد، حكم عقل گاهى توقّف بر خطاب شرعى دارد و گاهى توقّف بر خطاب شرعى
ندارد. در ميان آن گروه از ادراكات عقلى كه توقّف بر
[2]. المسائل الناصريات، كتاب الطهارة، ص 105، مسئله 28؛ كتاب الخلاف، ج
1، ص 59؛ الحدائق الناضرة، ج 1، ص 125- 126 و 399- 402؛ الدرر النجفية، ج 2، ص
245- 246. نيز ر. ك: مختلف الشيعة، ج 1، ص 57؛ مجموعة فتاوى ابنالجنيد، ص 21؛
مجمع الفائدة والبرهان، ج 1، ص 248؛ الرسائل التسع، المسائل المصرية، ص 211.
[3]. مثلًا شخصى كه اطفال نابالغ دارد، اگر در حالى بميرد كه وصىّاى
معيّن نكرده و قيّم شرعى هم نداشته باشد، فقها مىگويند: تكليف اين بچهها را حاكم
شرع معيّن مىكند؛« چون اسلام دينى است كه مصالح مردم را بلاتكليف نمىگذارد، و
شارع راضى نيست اين امور رها شود، و از ما به زبان عقل خواسته كه آن را انجام
دهيم»( ر. ك: قوانين الاصول، ج 2، ص 2؛ اسلام و مقتضيات زمان، ج 1، ص 246- 247؛
الملازمة بين حكمَى العقل والشرع، ص 7).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 268