اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 263
در مذمّت مردمانى است كه به مقتضاى عقول خود عمل نمىكنند.[1]
همچنين، آيات و رواياتى كه عملكردن به مقتضاى عقل را نيكو مىشمارد، و يا عمل
نكردن به آن را نكوهش مىكند.[2]
1. منظور از
حجّيت عقل در اين روايات[4] و يا بيشتر آنها،[5]
قوّهاى است كه خير و شرّ و درست و نادرست را درك كند و اين دو را از يكديگر جدا
سازد و راه درست را انتخاب نمايد.
2. عقلى كه
در برخى از اين آيات و روايات تمجيد شده، به قرينه مقابله با جهل، عقل به معناى
علم است، نه عقل در مقابل جنون.[6] شبههاى نيست كه عملكردن به
علم و يقين، واجب است و مقدّمات عقلى قطعى و يقينآور نيز حجّيت دارند.[7]
3. اين آيات
و روايات، ناظر به عقل فطرى صحيحى است كه خالى از هرگونه آلودگى و آميختگى با هواى
نفس باشد. و شكى در صحّت عمل به چنين عقلى نيست.[8]
كاربرد آن نيز در اثبات ادلّه نقلى كتاب و سنت است كه نمىتوان براى حجّيت آنها،
به ديگر دلايل سمعى همانند خودشان استدلال كرد؛ زيرا دورى
[2]. ر. ك: الاصول الأصلية و القواعد الشرعية، سيد عبدالله شبّر، ص 206-
212؛ إثبات الهداة، ج 1، ص 81، ح 7؛ الكافى، ج 1، ص 25، ح 24 و ديگر احاديث كتاب
العقل و الجهل.
[3]. الفوائد الطوسية، ص 350؛ الحدائق الناضرة، ج 1، ص 129- 130؛ الدرر
النجفية، ج 2، ص 250- 251.
[6]. مانند فرمايش امام رضا( ع):« صديق كل امرىء عقله و عدوّه جهله»(
إثبات الهداة، ج 1، ص 79، ح 2) و امثال آن( الكافى، ج 1، ص 12 و 20، ح 11 و 17).
مرحوم كلينى نيز عنوان باب نخست كتاب خويش را« كتاب العقل و الجهل» قرا داده است.
[7]. الفوائد الطوسية، ص 426؛ إثبات الهداة، ج 1، ص 82؛ مرآة العقول، ج
1، ص 27.
[8]. الحدائق الناضرة، ج 1، ص 131؛ الدرر النجفية، ج 2، ص 251- 253.
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 263