اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 260
نقدى بر دلايل اخباريان
1. در نقد
دلايل اخباريان، سه پاسخ نقضى قابل طرح است:
يك: اين كه
اگر دليل عقلى معتبر نيست و فراوان دچار خطا مىگردد، پس چرا شما نيز خود، در
اثبات نبوّت و اصل حجّيت كتاب و سنّت و باب معارف، به همين دليل عقلى استدلال
كردهايد؟
دو: اين كه
شما در ادلّه متعارض، بهويژه در جايى كه بيش از دودسته باشند، چگونه از خودِ كتاب
و سنت استنباط مىكنيد، در حالى كه چنين استنباطى نيازمند حكمى عقلى است تا نسبت
بين ادلّه متعارض را مشخّص كند؟[1] اين، ايراد ظريفى است كه بر
اخباريان وارد است. آنان در ردّ حجّيت دليل عقل، ناگزير از اقامه چندين دليل عقلى
شدهاند. مانند اين برهان: از مقدمات عقليه نظريه علم و قطع حاصل نمىشود؛ چراكه
در آن فراوان خطا رخمىدهد.[2] اگر ادراكات عقل حجّت نباشد،
اين دلايل نيز حجّت نخواهند بود.
سه: برفرض
اين كه قبول كنيم در ادلّه عقلى، خطاها و اشتباهات فراوانى وجود دارد، همين
اشتباهات در ادلّه نقلى هم وجود دارد و بايد مانع از حجّيت آنها شود، و حال آن كه
شما اين را نمىپذيرند.[3]
2. در پاسخ
به استدلال نخست اخباريان، بايد توجه داشت كه آنچه عقل راهى بدان ندارد، اين است
كه ابتدائاً و استقلالًا، بخواهد حكم شرعى را بيابد. حالْآن كه
به ادعاى
اصوليان، عقل نخست بر اساس مستقلات عقليه، به حُسن كارى پىمىبرَد و سپس با
انضمام دليل عقلى ديگرى كه همان تلازم ميان حكم عقل و شرع است، حكم مىكند كه شارع
نيز اين كار را حسن مىداند.[4]
3. در باره
استدلال دوم، گفتنى است كه توقيفى بودنِ حكم شرعى، به معناى انحصار آن در اراده و
اعتبار شارع است و موجب نمىشود كه هيچ دليلى نتواند آن