اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 231
سيره را ردّ نكرده[1] و طبق آن مشى كرده و احكام
خود را با سخن گفتن و كلام، بيان مىكند و ديگران را در بسيارى از آيات قرآن، دعوت
به فهم و تدبر در قرآن مىكند و اگر قرآن قابلفهم و درك نبود، دستور به تدبّر در
آن داده نمىشد. حالْآن كه كلام در غالب اوقات، افاده يقين نمىكند و در بيشتر
موارد، ظنّآور است.[2] پس اين علم اجمالى به وجود
نسخ و تقييد و تخصيص و ...، بعد از فحص در روايات معصومين (عليهم السلام)، منحل
مىشود و در مواردى كه دليلى پيدا نكرديم بر اين كه آيهاى نسخ شده يا نه، و يا
تخصيص خورده و يا نخورده، به شك بدوى برمىگردد و اصل، عدم تقييد و تخصيص و ...
است.[3]
دليل
چهارم: منوعيت تفسير به رأى
دليل چهارم
اخباريان بر عدم حجّيت ظواهر قرآن، استدلال به رواياتى است كه ما را از تفسيركردن
قرآن به رأى منع كرده است.[4] و يكى از موارد تفسير به رأى،
آن است كه قرآن را بدون مراجعه به آثار اهلبيت (عليهم السلام) و تنها با فهم و
عقل خويش تفسير كرده، حكمى را از آن استنباط كنيم.[5]
و به گفته محدّث بحرانى، بعيد است كه بتوان رأى را در اين روايات، حملكنيم بر
خواهشهاى نفسانى و تمايلات طبيعى شخصى براى اغراض فاسدى كه شخص دارد.[6]
براى نمونه، در روايتى از رسول خدا (ص) نقل شده است كه مىفرمايد:
[1]. الحقّ المبين فى تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص 23؛ فرائد
الاصول، ج 1، ص 169؛ ادوار اجتهاد، ص 366.
[2]. مناهج الأحكام و الاصول، بحث حجية ظواهر القرآن. چنانچه گذشت،
سيدنعمة الله جزايرى نيز به اين مطلب اعتراف كرده است( الأنوار النعمانية، ج 1، ص
309- 311؛ منبع الحياة، ص 48) گويا سيّد نعمة الله جزايرى، اين مطلب را از تفسير
التبيان( ج 1، ص 4) گرفته است.
[4]. علّامهمجلسى 22 روايت را در اينباره ذكر مىكند و شيخحرّ عاملى
ادّعا مىكند كه اين روايات به حدّ تواتر مىرسد( ر. ك: بحارالأنوار، ص 89، ص 107-
112؛ الفوائد الطوسية، ص 325؛ وسائل الشيعة، ج 18، ص 152 باب 13، از ابواب صفات
القاضى، ذيل حديث 82).