اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 200
دست داشتند كه از زمان اميرالمؤمنين على (ع) تا زمان امام حسن عسكرى
(ع) تصنيف شده بود.[1] از آن ميان، چهارصد اصل از
آنِ شاگردان امام صادق (ع) شامل جوابهاى ايشان به مسائل گوناگون بود كه «اصول
اربعمأئه» خوانده مىشد.[2] دلايل صحّت اين اصول و قطع به
صدور روايات آنها از معصوم، چنين است:
1. اعتماد
قطعى قدما به اصول چهارصدگانه
از زمان حضور
ائمه تا پايان غيبت صغرا، شيعيان در عقايد و اعمالشان به آن اصول مراجعه مىكردند
و بر رواياتشان اعتماد مىنمودند. چندآن كه هر گاه مستند فتوايى را از مفتى
مىخواستند، اگر او به كتاب معروف و يا اصل مشهورى استناد مىكرد كه راوىاش ثقه
بود، قانع مىشدند و سخنش را قبول مىكردند.[3]
بر اين اساس، ما بهطور قطع و يقين مىدانيم كه روايات اين اصول، يا متواتر
بودهاند و يا محفوف به قرائنى كه موجب علم و يقين به صدور حديث از معصوم مىشده
است. اگر هم خبر واحدى محفوف به قرينه نبوده، يا اجماع در نقل داشته استولى
چون معارضى
نداشته، قدما جز آن خبر و يا موافق آن، ديگر موارد را نقل نكردهاند-، و يا اجماع
داريم كه آن خبر از معصوم وارد شده است و مانعى از عملكردن به آن هم نداريم.[4]
[1]. معالم العلماء، ابنشهرآشوب، ص 3( به نقل از مفيد)؛ الفوائد
المدنية، ص 6؛ هداية الامّة، ج 8، ص 572.
[2]. المعتبر فى شرح المختصر، ج 1، ص 26؛ ذكرى الشيعة، ج 1، ص 59؛ نهاية
الدراية( شرح الوجيز شيخ بهايى)، ص 524( به نقل از طبرسى در إعلام الورى).