اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 192
3. به اعتقاد اصوليان، موضوع برخى از رواياتى كه امر به توقّف
مىكنند، درباره اعتقادات و امورى مانند صفات الهى و شناخت رسول خدا و ائمّه
معصومين است. در اين مسائل، يقين و علم معتبر است و اين روايات امر مىكنند كه اگر
جاهل به چنين مسائلى هستيد، توقّف كنيد و نبايد به استنباط عقلى ظنى اكتفا كنيد.[1]
4. دسته
ديگرى از اين روايات، ظهور در استحباب توقّف دارند.[2]
برخى نيز ارشاد به حكم عقل است؛ زيرا كسى كه در شبهات تحريميه اجتناب كند، محرّمات
را قطعاً ترك مىكند.[3]
تحليل كلى
بحث و ارزيابى اختلافات
گذشته از
رويكردهايى خاص و افراطى كه كم و بيش، در هر دوگروه يافت مىشود، اگر در عبارات و
استدلالات غالب اخباريان و اصوليان دقت كنيم، چنين مىنمايد كه اختلاف آنان درباره
بود و نبود حكم قطعى در همه موضوعات، بيش از آن كه واقعى باشد، نزاعى لفظى است.
آنجا كه حكم اصلى بيان نشده، به گمان بيشتر اخباريان، نوبت به ادلّه احتياط
مىرسد و چون بدان قطع دارد، ادعا مىكند كه در هر موضوعى، حكم قطعى داريم.
حالْآن كه اصولى، اين مورد را مجراى اصل برائت مىشمارد و روشن است ماهيت «اصل» غير
از «دليل» است و چون فقط در موقع ترديد جارى مىشود، قطع و يقين درباره آن
بىمعناست. افزون بر اين،
اخباريان نيز
اصل برائت را يكسره رد نمىكنند و در همه شبهات موضوعى و نيز در شبهات حكمى وجوبى،
آن را معتبر مىدانند. سيدنعمة الله جزايرى كه خود از اخباريان است، مىگويد:
[1]. مانند اين روايت كه امام باقر( ع) فرمود:« لو أنّ العباد إذا جهلوا
وقفوا ولم يجحدوا، لم يكفروا»( الكافى، ج 2، ص 388، ح 19؛ وسائل الشيعة، ج 18، ص
115 باب 12، از ابواب صفات القاضى، ح 11).
[2]. مانند اين فرموده اميرمؤمنان( ع):« لا ورعَ كالوقوف عند الشبهة»(
وسائل الشيعة، ج 18، ص 117، باب 12، از ابواب صفات القاضى، ح 20).
[3]. مانند حديث ديگرى از امام على( ع) كه فرمود:« ... فمَن ترك ما اشتبه
عليه من الإثم فهو لما استبان له أترك»( همان، ح 22. نيز ر. ك: ح 24 و ص 122، ح 40
و ص 127، ح 57).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 192