اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 190
اصل اوّلى، حرمت عمل به ظنّ است. آنان نيز عمل به ظنّ مطلق را جايز
نمىشمارند.[1] ولى به اعتقاد اصوليان،
اوّلًا: آيات و رواياتى كه نهى از عمل به ظنّ مىكند، به ظنون خاصّه تخصيص مىخورد
و حجّيت را منحصر در علم نمىدانند. در اين صورت، ديگر جايى براى تمسّك به اطلاقات
باقى نمىماند.[2]
ثانياً: در
روزگار ما كه باب علم مسدود است، باب علمى و ظنّ خاص كه دليل بر حجّيت آن داريم،
مفتوح است.[3] برهان قطعى و دليل علمى بر
حجّيت اجتهاد و ظواهر آيات و خبر واحد و اصول عمليه و ... داريم. پس خواه به واسطه
آنها علم به واقع پيدا كنيم و يا نكنيم، حكم و فتواى مستند به آنها، از روى علم
است و مشمول آيات و روايات ناهى از ظن نمىشود.[4]
شيخطوسى مىگويد:
كسى كه به
خبر واحد عمل مىكند، عمل به غيرعلم نكرده؛ چراكه دليل دلالت بر وجوب عمل به آن
دارد.[5]
ديدگاه
اصوليان در باره احتياط و پرهيز از شبهات
1. اشكال
نقضى اصوليان بر اين استدلال، اين است كه شبهه در خود حكم، و در طريق و موضوع حكم
و در تعارض دو نص، يكى است. پس چرا شما در شبهات موضوعى و شبهات حكميه وجوبى و نيز
در تعارض دو نصّ، قائل به اصل اباحه هستيد؟[6]
اگر اين استدلال تمام است، نبايد منحصر به شبهات حكميه تحريمى شود.[7]
[1]. هداية المسترشدين، ج 3، ص 690؛ فرائد الاصول، ج 1، ص 134؛ الحاشية
على إستصحاب القوانين، ص 112.