اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 189
چنين جمعى، از كسى سر مىزند كه اطلاع بر هردو دسته دليل داشته باشد؛
ولى كسى كه از يك دسته مطّلع نباشد، معانى حقيقى را از عام و مطلق و يا از اوامر و
نواهى مىفهمد. چگونه ما علم به آن حكم پيدا مىكنيم؟[1]
3. باب علم،
غالباً براى ما مسدود است و طريق حكم شرعى در غالب موارد منحصر به ظن است: دلالت
قرآن، ظنّى است؛ خبر واحد از نظر سند و متن و دلالت، ظنّى است و در اكثر موارد،
معارض نيز دارد. علاج آن با اخبار علاجيه نيز
مفيد قطع
نيست. افزون بر اين، سقط و تحريف و تغيير عبارات نيز همواره محتمل است و اصل عدم
تغيير و تصحيف نيز مفيد ظن است.
4. بسيارى از
احاديث اهل بيت (عليهم السلام) از باب تقيه وارد شده و ما را امر به مخالفت با
آنها كردهاند.[2] نيز گاهى به اقتضاى فهم و عقل
مخاطب،[3] پاسخهاى متفاوتى به يك سؤال
دادهاند.
5. همواره
افرادى مانند مغيرةبن سعيد و ابوالخطاب بودهاند كه احاديثى را جعل مىكردند و كذب
و افترا بر ائمه (عليهم السلام) مىبستند.[4]
با اين وضع، چگونه مىتوان گفت كه ما از احاديث، قطع به حكم پيدامىكنيم؟[5]
با اين همه،
فراموش نشود كه اصوليان هم قبول دارند كه عملكردن و حكمكردن بر اساس ظنّ و به
آنچه حق نيست و بدان علم نداريم، حرام است و
[1]. الرسائل الاصولية، رساله الإجتهاد و الأخبار، ص 19. وى براى مثال،
به مجازات خوابيدن دو نفر برهنه در يك لحاف، اشاره كرده و روايات مربوط به آن را
به سه دسته تقسيم كرده است. سپس فتاواى گوناگون فقهاى بزرگى چون شيخ صدوق( كتاب من
لايحضره الفقيه، ج 4، ص 14، ح 21- 23. قس: همان، ص 15، ذيل حديث 23؛ المقنع، ص
433) و شيخطوسى( تهذيب الأحكام، ج 10، ص 40- 44، ح 141- 158. قس: ص 43 ذيل حديث
152؛ ص 44، ذيل حديث 156 و 159؛ النهاية، ص 705) را نقل كرده است كه حتى گاهى يك
فقيه در دو كتاب خويش، دو شيوه متفاوت را براى جمع كردن، برگزيده و در نتيجه، دو
حكم متفاوت داده است.