اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 151
توجه به اين نكته، راهگشاست كه در آن زمان، بازار بگومگو ميان
اخباريان و اصوليان داغ بود و به دليل اصرار و تأكيد فراوان اخباريان بر نهى از
دخانيات، استفاده از آن به نمادى براى مخالفت با اين اخباريان تبديل شده بود. از
اينرو، علامه مجلسى كه خود زعامت حوزه اصفهان و رياست عام در امور مذهبى داشت، با
استفاده از موقعيت خويش مىكوشيد تا عملًا با افراط در اخباريگرى بستيزد؛ هرچند
خود او نيز اخبارگرا بود و مرام فكرىاش فاصله دورى با اخباريگرى نداشت.
3. در بحث
مفاهيم، برخلاف اخباريان كه هيچمفهومى را حجّت نمىدانند،[1]
مجلسى همچون اصوليان، آنها را حجّت مىداند.[2]
4. برخلاف
اخباريان كه مىگويند: اگر علم به حرمت و يا وجوب چيزى نداشته باشيم، نمىتوانيم
فتوادهيم و بايد توقّف كنيم،[3] به اعتقاد مجلسى، چه در اصول
و چه در فروع، اگر نتوانيم علم پيدا كنيم، ظنّ شرعى كافى است.[4]
5. علماى
اخبارى، اجماع را از مخترعات عامّه مىدانند؛[5]
ولى مجلسى همانند اصوليان، آن را حجّت مىداند؛ هرچند مىگويد: «وقوع آن نادر،
بلكه محال است».[6]
6. درباره
اجتهاد نيز برخلاف اخباريان- كه معتقدند اجتهاد حرام است و اگر مفتى بدون علم فتوا
دهد، هرگاه موافق با واقع باشد، اجرى ندارد و اگر مخالف
باشد، گنهكار
است[7]-، مجلسى عقيده دارد كه مفتى
در صورت خطا، معذورى است، و اگر به واقع برسد، دو اجر دارد: يكى اجر و پاداش
اجتهاد و تلاشش، و
[1]. براى نمونه، ر. ك: الفوائد الطوسية، ص 279- 291 و 457؛ الحدائق
الناضرة، ج 23، ص 614.
[2]. بحارالأنوار، ج 77، ص 361 و ج 86، ص 7؛ ملاذ الأخيار، ج 1، ص 16 و
18- 20.