اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 112
از عملكردن به ظن در دين، نهى كرده و ما را از گفتار به غيرعلم و
يقين، بر حذر داشته است.[1]
وى سپس به
نقد درونىِ حديث سهو نبى پرداخته و از تناقضات و قرائنى ياد مىكند كه دلالت بر
سست بودن اين حديث دارند.[2]
مرحوم
شيخطوسى نيز اخبارى را كه مربوط به سهو نبى است، در التهذيب[3]
و الإستبصار نقل كرده، سپس در ردّ آنها به حديثى از امام باقر (ع) استناد مىكند
كه فرمود: «نه رسول خدا، و نه هيچ فقيه و امامى، دو سجده سهو بهجا نياورده است».[4]
وى به دليل نقلى بسنده نمىكند و مدّعى است كه براى عدم جواز سهو نبى، ادلّه قطعيه
داريم[5] و حديث سهو نبى را مخالف حكم
عقل شمرده، عقل را مانع پذيرش آن مىداند.[6]
اين، ديدگاه
همه اصوليان گذشته و حال است كه انبيا و ائمه (عليهم السلام) از سهو مبرّا هستند؛[7]
ولى آنچه در اين بحث شايسته توجه است، اين كه به گفته وحيد بهبهانى و شيخانصارى،
اين روايات، اخبار آحاد هستند[8] كه مفيد علم نيست و در اصول
عقايد نمىشود به آنها استدلال كرد.
ديدگاه
اخباريان
اينك بايد به
بررسى ديدگاه اخباريان متأخّر بپردازيم. آنان داراى چندين نظر هستند و برخىشان
ديدگاه شيخصدوق و استادش ابنوليد را در سهونبى قبول ندارند.
[1]. اوائل المقالات( سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج 4)، ص 172؛
الذريعة، ج 11، ص 200، ش 1214.
[2]. اوائل المقالات( سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج 4)، ص 65 و 171.
[3]. تهذيب الأحكام، ج 2، ص 180، ح 724- 725 و ص 345- 347، ح 1435- 1433
و 1438؛ الإستبصار، ج 1، ص 370، ح 1409- 1410.