اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 108
به آن، ذكر كرده باشد.[1] گاهى هم كلام ابنعباس را در
ذيل آيه مىآورد و بر آن اعتماد مىكند و حتى در برخى از آيات، به كلام شعرا نيز
استشهاد مىكند.[2]
2. گذشته از
چنين اشكالاتى، اين كه استرآبادى عدم حجّيت ظواهر قرآن را به پيشينيان نسبت داده،
فىالجمله درست است؛ ولى ادعاى وى در بخش مربوط به سنت پيامبر، قابل دفاع نيست.
3. چنان كه
خواهيم گفت، خود اخباريان نيز درباره حجّيت ظواهر، همداستان نيستند و برخى از
آنان مانند سيدنعمة الله جزايرى[3] و فيضكاشانى و علامهمجلسى،
نظر استرآبادى را در اين باره قبول ندارند. پس نمىتوان چنين نظرى را معيار مناسبى
براى شناسايى ردّ پاى اخباريان در تاريخ دانست و به هرحال، هدف استرآبادى از اين
ادعا به دست نمىآيد.
نگاه
اخباريان و قدماى محدّثين در باب سهو نبى
يكى از
اعتقادات بنيادين شيعه، عصمت پيامبر و امام است و حتى به ادّعاى برخى از دانشمندان
اماميه- از جمله شيخصدوق، سيّدمرتضى و محمّد باقر مجلسى-، عصمت فراگير پيامبران و
امامان؛ يعنى پاك ماندنشان از همه گناهان كبيره و صغيره، اجماعى است.[4]
اما آيا عقلًا جايز است كه سهو و فراموشى و يا اسها را به پيامبر يا امام نسبت
دهيم؟ اگر اينچنين نسبتى روا نباشد، تكليف روايات «سهوالنبى» چيست كه خبر مىدهند
پيامبر خدا (ص) در نماز واجب، شمار ركعات را فراموشكرد و دچار سهو شد؟
[1]. براى نمونه، در آيه شريف أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ(
سوره مائده، آيه 1) مىگويد: اين آيه شريف، دليل بر اين است
كه خوردن گوشت هرحيوانى غيراز انعام، حرام است( تفسير القمّى، ج 1، ص 16).
[4]. تصحيح الاعتقاد( سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج 5)؛ الإعتقادات،
شيخصدوق، ص 96؛ تنزيه الأنبياء و الائمّة، ص 34؛ بحارالأنوار، ج 17، ص 108 و ج
25، ص 350.
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 108