اسم الکتاب : حكمت نامه حضرت عبد العظيم الحسنى المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 72
همه آنها از قريش اند»، يا «كلّهم من بنى هاشم؛[1] همه آنها از بنى هاشم اند».
اين صحنه نشان مىدهد كه فضاى سياسى براى اعلان رهبران آينده جهان اسلام، مناسب نبوده است، چنان كه جمله وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛[2] خداوند، تو را از آسيب مردمان حفظ مىكند در جريان غدير، اشاره به همين واقعيت است. البتّه بعد از غدير نيز هنگامى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در بيمارىِ منجر به وفاتش مىخواهد به صورت مكتوب، مشكل رهبرى آينده جهان اسلام را حل كند، با كارشكنى و همهمه و غوغا رو به رو مىشود و در نتيجه، تصريح به اين امر، ميسّر نمىگردد.[3]
4. مقصود از «دوازده خليفه»
تأمّل در واژههاى «خليفه»،[4] «امام»،[5] «وصى»،[6] «امير»[7] و الفاظ مشابه آنها كه در گزارشهاى مختلف حديث جابر آمده و نيز موقعيت خانوادگى و عدد كسانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را به عنوان جانشينان خود معرّفى مىكند و مهمتر از همه، تأكيد ايشان بر اين كه قوام دين و عزّت اسلام و صلاح امّت تا قيامت در گرو خلافت آنهاست، به روشنى نشان مىدهند كه پيامبر صلى الله عليه و آله در اين پيام مهم، در صدد ارائه مشخّصات افرادى بوده كه پس از او شايستگى علمى، عملى، سياسى و مديريتى لازم را براى رهبرى جامعه اسلامى دارند؛ كسانى كه از هر جهت مىتوانند خليفه خدا و خليفه پيامبر خدا