responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : در پرتو وحى المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 318

... وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ‌[1]؛ و هيچ‌تر و خشكى نيست، مگر اين كه در كتابى روشن (ثبت) است.

الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ‌[2]؛ اين است آيات كتاب (آسمانى) و قرآنى روشنگر.

آيات فراوان ديگرى نيز در قرآن آمده كه قرآن و آياتش را به عنوان مبين و آشكار، معرفى مى‌كند در صورتى كه اگر قرآن غيرقابل فهم باشد، نمى‌توان آن را آشكار ناميد و در اين صورت تمام تلاش اصوليون كه مى‌گويند ظواهر كتاب، حجت است، بى‌مورد مى‌شود. و جز اين‌ها دلائل فراوان ديگرى نيز از كتاب و سنت و تاريخ و عقل، دليل بر اين است كه قرآن كتابى است قابل فهم.

در عين حال مى‌بينيم كه چهارده قرن وانديست كه قرآن دردسترس مردم است و هزاران شرح و تفسير بر آن نوشته شده و دانشمندان و علما، كوشش‌ها در اين باره نموده‌اند، ولى هنوز هم احساس مى‌شود بايد شرح و تفسيرهاى ديگرى براى آن نوشت و مجملات و مبهمات و اشارات و كنايات مفاهيم و معارف آن را تبيين كرد. پس بايد گفت هر كس به مقدار فهم وعقل و دانش خود از اين درياى بيكران مى‌تواند بهره ببرد، ولى كشف همه رموز و اشارات و كنايات و حقايق و معارف آن، از دسترس همه بيرون است و احتياج به‌


[1]. سوره انعام، آيه 59.

[2]. سوره حجر، آيه 1.

اسم الکتاب : در پرتو وحى المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 318
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست