پاسخ: اگر به خودِ لباس خمس تعلّق گرفته باشد خمس آن را نداده باشد، ولى دادن خمس را به عهده و ذمّه گرفته باشد، حجّش صحيح است؛ ولى مديون مستحقّين خمس باقى مىماند و اگر دادن خمس را به عهده و ذمّه نگرفته باشد، در حالت علم و عمد و جهل تقصيرى، چنانچه وقت جبران باقى نمانده باشد، عمره و حج او باطل است و در صورت نسيان و جهل قصورى، صحيح است.
[1954] سؤال 118: آيا واجب است هنگام داخل شدن به مكه مكرّمه، به بچه نابالغ لباس احرام پوشاند؟
پاسخ: واجب نيست؛ اما اگر ولىّ بچه نابالغ او را مُحرم كند، لازم است بچه را از محرّمات احرام باز دارد و او را وادار به انجام واجبات و مناسك عمره و حج نمايد.
تلبيه (لبيك گفتن)
[1955] سؤال 119: كسى كه گمان مىكرد تلبيه گفتن يك امر مستحب است كه حجّاج انجام مىدهند و در موقع احرام عمره تمتّع يا احرام حجّ تمتّع يا در هر دو احرام، تلبيه نگفت و پس از پايان اعمال متوجه وجوب تلبيه به هنگام احرام شد، حجّش صحيح است يا باطل؟
پاسخ: در مفروض سؤال كه پس از تمام شدن اعمال، متوجه شده تلبيه را نگفته است، اعمال او صحيح است.
[1956] سؤال 120: اگر زن تلبيه را با صداى بلند بگويد، آيا احرام او باطل مىشود؟
پاسخ: خير، ضررى براى احرام او ندارد.
محرّمات احرام
[1957] سؤال 121: كسى مىداند كه اگر براى انجام عمره مفرده استحبابى به مكه برود،