پاسخ: در فرض سؤال، گرچه تطهير و يا تبديل لباس احرام لازم است (به جز مواردى از نجاست كه در نماز بخشيده شده است)؛ ولى اگر تطهير و يا تبديل ترك شود، ضررى به احرام و حجّ او نمىرسد.
[1951] سؤال 115: اين جانب به همراه برخى از همكاران، به عنوان شركت در نمايشگاه انواع سنگها به حجاز آمديم. در ماه ذى القعده به مكه رفتيم و عمره مفرده انجام داديم.
اكنون براى انجام مناسك حجّ تمتّع قصد داريم از مسجد شجره مُحرم شويم؛ ولى شنيدهايم كسانى كه گذرنامه آنها مربوط به حج نيست، مجاز نيستند با لباس احرام وارد مكه شوند و در بازرسىها از ورود آنها به مكه جلوگيرى مىشود. آيا ما مىتوانيم عمره مفرده را به عنوان عمره تمتّع به حساب آوريم و بدون لباس احرام وارد مكه شويم و از آنجا براى حجّ تمتعّ مُحرم شويم؟
پاسخ: در فرض مذكور كه پس از انجام دادن عمره مفرده از مكه خارج شدهايد، نمىتوانيد عمره مفرده مزبور را عمره تمتّع قرار دهيد؛ ولى مىتوانيد در مسجد شجره براى عمره تمتّع مُحرم شويد و در مراكز بازرسى و غيره كه احساس ضرورت مىكنيد، لباس احرام را درآورده، لباس دوخته بپوشيد و در اين صورت، واجب است يك گوسفند كفّاره بدهيد.
[1952] سؤال 116: در عربستان قانونى وجود دارد كه مسلمانان خود عربستان هر پنج سال يك بار مجازند به حج بروند و چنانچه قبل از گذشتن پنج سال مُحرم شوند، آنان را برمىگردانند. آيا راهى براى مُحرم شدن و انجام دادن اعمال حج براى آنان وجود دارد؟
پاسخ: در فرض مذكور، مىتوانند در يكى از مواقيت حج، احرام ببندند و در مواردى كه ضرورت داشته باشد، لباس احرام را درآورند و لباس ديگرى بپوشند؛ ولى واجب است براى پوشيدن لباس دوخته، كفّاره بدهند.
[1953] سؤال 117: كسى كه خمس لباس احرام خود را نداده و اعمال عمره و حج را به جا آورده، حكم عمره و حج او در حالات علم و عمد يا جهل و نسيان چيست؟