اگر دومى اعلم باشد، بايد به تقليد او عدول كند و اگر مجتهد زنده اول و دوم مساوى باشند، در مسأله بقا بر تقليد ميّت، بنا بر احتياط نمىتواند از مجتهد اول به دوم عدول كند؛ ولى در بقيه مسائل، جايز بودن تقليد از مجتهد دوم يا عدم جواز آن، بستگى به نظر مجتهد اول در مسأله بقا بر تقليد ميّت و فروع مسأله دارد.
[102] سؤال 102: تقليد و عمل به رسالههاى مراجع محترم تقليد متوفّا، بخصوص حضرت امام خمينى رحمه الله جايز است؟
پاسخ: در مسائلى كه در زمان زنده بودن، از ايشان در آن مسائل تقليد كردهاند، جايز است.
[103] سؤال 103: آيا در بقا بر تقليد ميّت نيز رجوع به مجتهد حىِّ اعلم لازم است؟
پاسخ: اگر اعلم با غير اعلم در اين مسأله موافق باشند و هر دو عادل باشند، تعيين لازم نيست.
[104] سؤال 104: همه مراجع تقليد فعلى، بقا بر تقليد ميّت را جايز مىدانند. آيا مىشود بدون رجوع به مرجع خاصّى بر تقليد ميّت باقى ماند؟
پاسخ: اگر بداند كه بقا بر تقليد ميّت را همه جايز مىدانند، رجوع به مجتهد معيّن لازم نيست؛ ولى در كيفيت بقا، بايد به نظر مجتهد اعلم عمل نمايد.
[105] سؤال 105: بنده مقلّد امام خمينى رحمه الله بودهام و بعد از ايشان به فتواى آيت اللَّه اراكى رحمه الله بر تقليد از امام باقى ماندم. آيا الآن هم مىتوانم بر تقليد امام باقى بمانم؟
پاسخ: در مسائلى كه از ايشان در زمان حياتشان تقليد كردهايد، مىتوانيد باقى بمانيد.
[106] سؤال 106: شخصى مقلّد امام خمينى رحمه الله بوده و پس از ارتحال ايشان با تقليد از آيت اللَّه اراكى رحمه الله در مسأله بقا بر تقليد ميّت، بر تقليد از امام رحمه الله باقى مانده است. در