[484] سؤال 357: در مواردى كه به دليل پوشانده شدن اعضاى متعدد وضو به وسيله جبيره و نجس بودن بعضى از زخمها و شرايط خارجى ديگر از قبيل وصل بودن سرم و امثال آن، انجام دادن وضوى جبيره داراى حرج نوعى يا شخصى و يا احتمال ضرر براى زخم است، تكليف چيست و آيا تيمّم كافى است؟
پاسخ: اگر مشتمل بر حرج شخصى و يا ضرر باشد، تيمّم كافى است.
[485] سؤال 358: شخصى مىداند كه با انجام دادن وضو، مقدار كمى از نمازش در خارج وقت خوانده مىشود، با اين حال، تيمّم مقدّم مىشود يا وضو؟
پاسخ: تقدّم تيمّم بر وضو، در صورت درك يك ركعت از نماز در وقت با وضو، خالى از اشكال نيست؛ بلكه بعيد نيست بين وضو و تيمّم مخيّر باشد؛ ولى احتياط استحبابى اين است كه تيمّم كند.
موارد صحّت و عدم صحّت تيمّم
[486] سؤال 359: در مواردى كه تيمّم كردن صحيح است، آيا مىتوان براى انجام كارهاى مستحبّى (مثل خواندن نماز شب) نيز تيمّم كرد يا اين كه تيمّم، مخصوص انجام واجبات است؟
پاسخ: جواز تيمّم در مورد مذكور، خالى از قوّت نيست.
[487] سؤال 360: با توجه به اين كه غسل، استحباب نفسى دارد، اگر كسى در اوقاتى كه معمولًا نمىتواند غسل كند (مثل اوقاتى كه در محلّ كار خود مشغول است)، به جاى آن تيمّم كند، آيا اين كار مستحب است و به آن ثوابى تعلّق مىگيرد؟
پاسخ: بدل بودن تيمّم از اغسالى كه رافعِ حدث نيستند، ثابت نيست.
[488] سؤال 361: آيا مىتوان به جاى غسلهاى مستحبّى تيمّم كرد؟ و آيا تيمّم كردن كسى كه دوست دارد هميشه با طهارت باشد، ولى هميشه نمىتواند بعد از حدث اصغر وضو بگيرد، صحيح است يا خير؟