اسم الکتاب : انسان در تراز قرآن المؤلف : راد، على الجزء : 1 صفحة : 77
الْغاوِينَ)[1] سنت و طريقه مستقيم خود را دائمى، و غير قابل تغيير معرفى فرموده، و در حقيقت مىخواهد بفرمايد: (فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا، وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا)[2].[3]
از نگاه مفسران ديگر نيز، مقصود از راه خدايى، همان دين و شريعت حق و كاملى است[4] كه خداوند در هر دوره تاريخى براى راهنمايى انسانها به واسطه پيامبرى داراى كتاب از راه وحى بيان كرده است. علامه فضلالله از اين راه به «طريق انبيا» و «مسير اوامر و نواهى الهى» ياد كرده است؛[5] اين راه، تنها مسيرى است كه انسان را به مقصد نهايى و سعادت راستين خود مىرساند و پاسخى پسنديده و الهى براى نيازهاى انسانى ارائه مىكند؛ اين راه است كه حيرت و ضلالت را از فراروى انسان زدوده، به او اطمينان قلب، آرامش روح، ثبات قدم و توازن عقل مىبخشد.[6]
رهيافتها
با بررسى مجموع آيههايى كه با موضوع راه خدايى در پيوند هستند و نيز ديدگاه مفسران مىتوان رهيافتهاى زير را ارائه نمود:
[1]. حجر: 41 و 42: فرمود:« اين راهى است راست[ كه] به سوى من[ منتهى مىشود] در حقيقت، تو را بر بندگان من تسلطى نيست، مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند».
[2]. فاطر: 43:« و هرگز براى سنت خدا تبديلى نمىيابى و هرگز براى سنت خدا دگرگونى نخواهى يافت».