اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 313
غيبت، «پاداش هزار شهيد همچون شهداى بدر و احُد»[650]
دارند.[651]
هشت.
بررسى گزارشى ديگر از حديث ثقلين
در
برابر متن متواتر حديث ثقلين كه در آن، پيامبر خدا امّت را به تمسّك به قرآن و
عترتْ توصيه مىفرمايد، در برخى از منابع حديثى به جاى «عترت»، «سنّت» آمده است،
چنان كه مالك در الموطّأ از پيامبر صلى الله عليه و آله (به طور مُرسَل) چنين نقل
كرده است:
تَرَكتُ
فيكُم أمرَينِ لَن تَضِلُّوا ما مَسَكتُم بِهِما: كِتابَ اللَّهِ و سُنَّةَ
نَبِيِّهِ.[652]
دو
چيز را در ميان شما بر جا گذاشتم كه اگر به آن دو چنگ زنيد، هرگز گمراه نمىشويد:
كتاب خدا و سنّت پيامبرش.
حاكم،
در المستدرك، روايت را اين گونه آورده است:
يا
أيُّهَا النَّاسُ! إنِّى قَد تَرَكتُ فيكُم ما إنِ اعتَصَمتُم بِهِ فَلَن
تَضِلُّوا أبَداً: كِتابَ اللَّهِ و سُنَّةَ نَبِيِّهِ.[653]
اى
مردم! من در ميان شما چيزى را بر جاى گذاشتم كه اگر به آن چنگ بزنيد، هرگز گمراه
نمىشويد: كتاب خدا و سنّت پيامبرش.
[650]. ر. ك: كمال الدين: ص
323 ح 7، إعلام الورى: ج 2 ص 232، كشف الغمّة: ج 3 ص 312.
[651]. اگر اشكال شود كه با
اين فرض، مىتوان گفت: مقصود از تمسّك، پيروى كردن از سنّت( روش) اهل بيت است، در
نتيجه به حضور اهل بيت عليهم السلام در جامعه نياز نيست، اين گونه پاسخ گفته
مىشود كه: اين سخن، تمسّك به« سنّت» شمرده مىشود، نه تمسّك به« عترت»، در حالى
كه پيامبر صلى الله عليه و آله صراحتاً تمسّك به عترت را توصيه و گوشزد كرده است.
تمسّك به سنّت در عصر غيبت و پيروى از نايبان امامان عليهم السلام، به جهت آن است
كه در اين دوران، ارتباط با امام غايب عليه السلام و پيروىِ بىواسطه از او ممكن
نيست و در نتيجه، چارهاى جز اين راه وجود ندارد.