اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 308
سياسى- الهى پيامبر خداست، در شرح حديث ثقلين، به اين نكته مهم اشاره
مىكند كه:
شايد
جمله
«لَن
يَفتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ»
اشاره
باشد به اين كه بعد از وجود مقدّس رسول خدا، هر چه بر يكى از اين دو گذشته است، بر
ديگرى گذشته است و مهجوريت هر يك، مهجوريت ديگرى است.[643]
تاريخ
سياسى اسلام، به روشنى اثبات مىكند كه- چنان كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
نيز پيشبينى نموده بود-، تحقّق احكام قرآن در جامعه، بدون رهبرى سياسى اهل بيت،
امكانپذير نيست؛ چرا كه جداسازى اهل بيت عليهم السلام از قرآن، حتّى با اجراى
ظاهرى اين كتاب آسمانى، به تعطيل فرهنگ قرآن و آموزههاى كليدى آن در جامعه اسلامى
انجاميد.[644]
هفت.
دلالت حديث ثقلين بر امامت امام مهدى عليه السلام
يكى
از روشنترين پيامهاى حديث ثقلين، بقاى اهل بيت تا دامنه قيامت است؛ زيرا اگر اهل
بيت پيامبر صلى الله عليه و آله تا قيامت باقى نباشند، توصيه به تمسّك به آنها تا
قيامت، بىمعناست.[645] براى توضيح اين پيام، تبيين
سه مسئله ضرور است:
[644]. امام خمينى، در
وصيّتنامه سياسى- الهى خود آورده است:« خودخواهان و طاغوتيان، قرآن كريم را
وسيلهاى كردند براى حكومتهاى ضدّ قرآنى، و مفسّران حقيقىِ قرآن و آشنايان به
حقايق را كه سراسر قرآن را از پيامبر اكرم دريافت كرده بودند و نداى« إنّى تاركٌ
فيكم الثقلين» در گوششان بود، با بهانههاى مختلف و توطئههاى از پيش تعيين شده،
آنان را عقب زدند و با قرآن، در حقيقت، قرآن را كه با بشريت تا ورود به حوض،
بزرگترين دستور زندگانى مادّى معنوى بود و هست، از صحنه خارج كردند و بر حكومت
عدل الهى كه يكى از آرمانهاى اين كتاب مقدّس بوده و هست، خطّ بطلان كشيدند»(
صحيفه امام: ج 21 ص 394).
[645]. در احاديث، تشويق به
تمسّك به اهل بيت عليهم السلام، اشارهاى است به اين نكته كه هر يك از اهل بيتِ
شايسته-
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 308