پس
از نزول آيه مباهله و مأموريت يافتن پيامبر صلى الله عليه و آله براى مباهله با
مسيحيان نجران، پيامبر صلى الله عليه و آله، على و فاطمه و حسن و حسين عليهم
السلام را به عنوان مصاديق «جان»، «زنان» و «فرزندان» خود، به ميدان مباهله برد و
با اين كار، بار ديگر نشان داد كه «اهل بيت» كيان اند.[14]
پيامبر صلى الله عليه و آله در اين ماجرا نيز مانع پيوستن همسرش (عايشه) به جمع
اهل بيت گرديد.
3/
4. همتاى قرآن قرار دادن اهل بيت عليهم السلام
يكى
از برجستهترين اقدامات پيامبر صلى الله عليه و آله براى معرّفى اهل بيت، اين بود
كه در حديث متواتر «ثقلين»، آنها را همتا و همترازِ قرآن قرار داد و بدين سان،
مصونيت آنان را از خطا در مرجعيتِ علمى، دينى و سياسى تضمين نمود.[15]
3/
5. بيان ضرورت شناخت جايگاه اهل بيت عليهم السلام
اقدام
ديگر پيامبر صلى الله عليه و آله، بيانِ ارزش شناخت جايگاه اهل بيت، تأكيد بر
اهمّيت و ضرورت شناخت آنان، و تشبيه «اهل بيت» به: كشتى نوح، باب حطّه بنى
اسرائيل، ستارگان آسمان، جايگاه كعبه در زمين، و جايگاه چشم در بدن است، بدين معنا
كه همراهى و پيروى از اهل بيت، سرمايه سعادت و رستگارى و جدايى از آنان، موجب
گمراهى و رجعت به جاهليت خواهد بود.
[13]. ر. ك: ص 101( بخش يكم/
فصل چهارم: درود فرستادن پيامبر صلى الله عليه و آله بر اهل بيت عليهم السلام و
تخصيص ايشان در امر به نماز).
[14]. ر. ك: ص 337( بخش يكم/
فصل يكم/ همراهى با پيامبر صلى الله عليه و آله در مباهله).
[15]. ر. ك: ص 261( بخش سوم/
فصل يكم/ همتايى با قرآن).
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 16