عجيب است كه
همه اينان گفتار و كردارشان را ـ با اينكه در ظاهر با هم ناسازگارى دارد ـ به
پيامبر (صلى
الله عليه وآله)
نسبت مى دهند !
آيا همه
اينها را رسول خدا (صلى الله عليه وآله) گفته و يا انجام
داده است ؟ و همه اين نقل ها ـ آن گونه كه اهل سنّت مى گويند ـ از
آن حضرت است ؟ يا اينكه در همه اينها ، پيامبر (صلى
الله عليه وآله)
شيوه واحدى داشته است ؟
اگر
پيامبر (صلى
الله عليه وآله)
داراى وحدت رَويَّه و گفتار بوده است ، پس اين اختلاف از كجاست ؟
چگونه
مى توان ا ختلاف نقل از يك صحابى را تفسير كرد ؟
چرا دو
ديدگاه در شريعت پديد آمد كه يكى به چند رأيى فرامى خوانَد و ديگرى منادى
وحدت است ؟
اگر چند
دستگى مطلوبِ شارع است ، چرا پيامبر (صلى الله
عليه وآله)
فرقه ناجيه را از ميان 73 فرقه به يك فرقه منحصر ساخت و باقى را دوزخى شمرد ؟
آيا بر
اساسِ تفسيرى كه گذشت ، لازم نمى آيد كه همه فرقه ها اهل نجات
باشند و تنها يك فرقه در دوزخ افتد ؟! چرا كه ديگر مجالى براى اينكه حتّى يك
فرقه دوزخى گردد نمى ماند !
و اگر وحدتِ عقیده مطلوب شارع باشد، چرا چند رأیی صحیح انگاشته میشود و به آن ملتزماند؟!