موضوع عمومیت رسالت «محمد» [1] بعدها به وجود آمد و محمد از هنگام بعثت تا زمان وفات خود فقط عربها را به اسلام دعوت میکرد و محمد جز عربستان جایی را نمیشناخت. این نویسنده از شیوه نیاکان انگلیسی خود پیروی کرده و در برابر آیات زیادی که گواهی میدهند که او عموم جهانیان را به توحید و رسالت خود دعوت میکرد، پرده بر روی حقایق افکنده و میگوید: او فقط عربها را دعوت میکرد. ما در اینجا برخی از آیات را میآوریم که شهادت میدهد رسالت پیامبر اسلام، دعوت جهانی بوده است. 1. ای مردم! من فرستاده خدا به سوی شما هستم. طرف خطاب در آیه همه مردم است نه فقط عربها. چنان که میفرماید: قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً [2]. 2. ای محمد صلی اللّه علیه و آله و سلّم ما تو را برای همه مردم مبشّر و منذر (بشارت دهنده و بیم دهنده) فرستادهایم. [3] 3. ما کتاب تو را وسیله یادآوری برای جهانیان قرار دادهایم. [4] 4. ای محمد! باید هر انسانی را از خشم خداوند بترسانی. [5] [1]. در اینجا دو مسأله را باید از یک دیگر جدا ساخت: 1. رسالت جهانی پیامبر اسلام. 2. خاتمیت آیین او. در مسأله نخست، جهانی و عدم جهانی بودن آیین او مطرح است و اینکه آیا او برای خصوص مردم شبه جزیره عربستان برانگیخته شده یا برای عموم مردم. در حالی که ملاک نخست در مسأله دوم، آخرین پیامبر بودن او مطرح میباشد. ممکن است برخی بگویند: آیین او جهانی است ولی خود او و یا آیین وی خاتم نیست و پس از او پیامبر و یا شریعت دیگری خواهد آمد. از این جهت، باید در بحث «نبوت خاصه» پیرامون هر دو مسأله به صورت جداگانه بحث نمود و ما در کتاب مفاهیم القرآن ج 3، درباره هر دو مسأله به صورت گسترده بحث کردهایم، و بحث خاتمیت آن به زبان پارسی نیز برگردانده شده است. علاقهمندان میتوانند از متن عربی و یا ترجمه فارسی آن بهره بگیرند. [2]. اعراف (7) آیه 158. [3]. وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً «سبا (34) آیه 28». [4]. وَ ما هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ «قلم (68) آیه 52». [5]. لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا «یس (36) آیه 70».