responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فروغ ابدیت المؤلف : سبحانی تبریزی، جعفر    الجزء : 1  صفحة : 321

پیامبر را دروغ‌گو و یا ساحر و جادوگر معرفی می‌کرد، اصرار داشت که پیامبر را مجنون و دیوانه و کاهن نیز، معرفی کند.
مجنون، در اصطلاح آنان همان جن زده بوده که بر اثر تصرف جن، مشاعر خود را از دست می‌دهد و پرت‌وپلا می‌گوید.
کاهن، غیب‌گویی بود که رابطه‌ای با یکی از جن‌ها داشت و او را از اوضاع و احوال آگاه می‌ساخت.
سرانجام سخنان یک مجنون و دیوانه و یا کاهن و غیب‌گو مربوط به شخص او نیست، بلکه القایی است از جانب جن که بر ذهن و زبانش جاری می‌سازد، هر چند خودش متوجه نگردد.
عرب جاهلی بر اثر دوری از علم و دانش، بر اثر دوری از فریب کاری و دیپلماسی غرب، آنچه را در دل داشت، عاری و برهنه می‌گفت و رویاروی پیامبر می‌ایستاد می‌گفت:
وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ [1]؛ ای کسی که قرآن بر او نازل گردیده است، تو دیوانه‌ای.
این اتهام اختصاص به پیامبر نداشت، بلکه به گواهی تاریخ بشر، پیوسته گروه اصلاح‌گر را، افراد جاهل و مجنون و دیوانه می‌خواندند و انتخاب این نسبت برای این است که مردم را از دور آنان پراکنده سازند تا به سخنانش گوش فرا ندهند. [2]


2. اندیشه مقابله با قرآن‌

حربه زنگ‌زده تهمت، بر پیامبر چندان کارگر نشد، زیرا مردم با کمال فراست و درایت احساس می‌کردند که قرآن جذبه روحی غریبی دارد و هرگز سخن به آن



[1]. حجر (49) آیه 6.
[2]. در قرآن مجید این نسبت درباره پیامبر، در سوره‌های: حجر آیه 6، سباء آیه 8، صافات آیه 36، دخان آیه 14، طور آیه 29، قلم آیه 22 و تکویر آیه 22 وارد شده است.
اسم الکتاب : فروغ ابدیت المؤلف : سبحانی تبریزی، جعفر    الجزء : 1  صفحة : 321
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست