اسم الکتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) المؤلف : مقدم، محمدباقر الجزء : 1 صفحة : 165
الرضویه 121؛ کشف
الظنون 1/626، 692 و 2/1021، 1272، 1358، 1370-1376، 1648، 1855؛ لغت نامه
ی دهخدا (ذیل حسن) 583؛ مرآهالجنان 4/191؛ مرآه الکتب 2/109-112؛ مصادر
التراث فی المکتبات الخاصه فی الیمن 2/341؛ معجم الاصولیین 2/55؛ معجم
التراث الکلامی 3/42-43 و 4/85 و 5/222؛ معجم المولفین 1/586 و 3/283؛ معجم
مولفی الشیعه 23؛ مع موسوعات رجال الشیعه 1/26، 40، 85، 238، 617 و 2/404 و
5/221-222مکاتبات رشیدی 66؛ موسوعه اعلام العلماء و الادباء العرب و
المسلمین 1/544-547؛ الموسوعه المیسره فی تراجم ائمه التفسیر و الاقراء و
النحو و اللغه 1/665؛ میراث اسلامی ایران2/635 و 8/468 و 10/644؛ النجوم
الزاهره 9/231؛ الوافی فی الوفیات 12/54؛ هدیه العارفین 1/283.
«حسن بن محمد بن گرشاسپ استرآبادی»
قرن 9ه-.ق.
اندک آگاهی که از
شرح زندگانی و آثار «حسن بن محمد بن گرشاسب (گرشاسپ) استرآبادی» داریم،
گزارش مرحوم «آقابزرگ» در «الضیاء اللامع» است.
وی نسخه ای از
«شرایع الاسلام» «علامه حلی» را به خط و کتابت «حسن بن محمد بن گرشاسف»
(گرشاسپ) دیده است. تاریخ کتابت این نسخه 24 محرم 887ه-.ق. است.
«آقابزرگ» در همان گزارش، حسن استرآبادی را از علما برشمرده ولی اثر تالیفی به او نسبت نداده است.
لیکن گزارش «آقابزرگ» با آنچه در «فهرست نسخه های خطی کتابخانه ی آستان قدس رضوی»، می توان به دست آورد، تکمیل می گردد.
زیرا در آن فهرست رساله ای با عنوان «رساله در اعمال و عبادات» از تصنیفات و تالیفات «حسن بن محمد گرشاسب» گزارش شده است.
سال کتابت این
اثر، 1234ه-.ق. است به نظر می رسد این تاریخ به سال استنساخ مربوط می شود و
نمی تواند مبنای تاریخ تالیف از سوی مولف قرار بگیرد.
اما اگر اثر یاد
شده به خط مولف باشد، در آن صورت از علمای قرن 13ه-.ق. به شمار می رود و با
تشخیص مرحوم «آقابزرگ» تناقض پیدا می کند.
به هر روی، حسن بن محمد بن گرشاسپ که در عربی «کرشاسف» تعبیر شده است، از علمای «استرآباد» در قرن نهم ه-. ق. به شمار آمده است.
آثار:
رساله ای در اعمال و عبادات
این رساله شامل
مجموعه اعمال و ادعیه برای روزها و ماه های قمری است. مولف سعی کرده،
عبادات توصیه شده از سوی ائمه هدی -علیهم السلام - را به زبان فارسی گوشزد
کند.
نسخه های خطی:
1 نسخه ی خطی در «کتابخانه ی آستان قدس رضوی (ع)» به شماره 3/16054 کتابت سال 1234ه-.ق. موجود است.