امام خمينى به همراه نزديك به ده نفر ديگر به درس خصوصى مرحوم ملكى حاضر مىشدند؛ كه البته با توجه به ورود حضرت امام در سال 1301 ق. به قم و ارتحال اين عالم بزرگوار در سال 1304 ق. مدت اين استفاده بيشتر از سه سال نبوده و محتواى اين دروس به احتمال قريب به يقين سير و سلوك و عرفان عملى بوده است.
ايشان كه از اساتيد بزرگ و فرهيخته در علوم معقول بودهاند چند سالى در حوزه علميه قم به تدريس حكمت و رياضيات اشتغال داشتند و حضرت امام و بزرگانى همچون آيت اللَّه حاج سيد محمد تقى خوانسارى و آيت اللَّه حاج سيد احمد خوانسارى به درس ايشان حاضر مىشدند و بيشتر در حساب و هيئت از محضر ايشان استفاده نمودهاند.
3- مرحوم آيت اللَّه حاج سيد ابو الحسن رفيعى قزوينى (1310- 1395 ق)
مرحوم امام قدس سره مدت چهار سال شرح منظومه سبزوارى را در محضر آيت اللَّه رفيعى آموخته و با توجه به بيان شيوا و متقن ايشان و عمق فكرى حضرت امام به گونهاى مطالب اين كتاب را فرا گرفتند كه در حكمت متعاليه از استاد بىنياز شده و بيش از چند روزى در درس اسفار مرحوم رفيعى شركت نكردند و به مطالعه اسفار و مباحثه آن با مرحوم آيت اللَّه حاج ميرزا خليل كمرهاى بسنده نموده و از اساتيد به نام در حكمت متعاليه گرديدند.
4- مرحوم آيت اللَّه حاج شيخ محمد على شاهآبادى (1292- 1369 ق)
امام راحل در سالهاى 1307- 1314 ش. شرح فصوص الحكم، مصباح الانس و بخشهايى
[1] رجوع كنيد به مصاحبه آيت اللَّه سيد مصطفى صفايى با مجله حوزه، شماره 32؛ آيينه دانشوران، ص 185- 186؛ زندگى امام به روايت امام در مجله حضور، شماره 1، ص 9؛ شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم، ص 33- 34.
اسم الکتاب : تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره المؤلف : الخميني، السيد روح الله الجزء : 0 صفحة : 10