مثقال را به طورى كه گفته شد بدهد و اگر كمتر از بيست و يك مثقال اضافه شود، فقط بايد زكات صد و پنج مثقال آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد و هم چنين است هر چه بالا رود، يعنى اگر بيست و يك مثقال اضافه شود، بايد زكات تمام آنها را بدهد و اگر كمتر اضافه شود مقدارى كه اضافه شده و كمتر از بيست و يك مثقال است زكات ندارد. بنا بر اين اگر انسان چهل يك هر چه طلا و نقره دارد بدهد زكاتى را كه بر او واجب بوده داده و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است، مثلًا كسى كه صد و ده مثقال نقره دارد اگر چهل يك آن را بدهد، زكات صد و پنج مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقدارى هم براى پنج مثقال آن داده كه واجب نبوده.
مسأله 2 كسى كه طلا يا نقره او به اندازه نصاب است اگر زكات آن را داده باشد، تا وقتى از نصاب اول كم نشده همه ساله بايد زكات آن را بدهد.
مسأله 3 زكات طلا و نقره در صورتى واجب مىشود كه آن را سكه زده باشند و اگر سكه آن از بين هم رفته باشد بايد زكات آن را بدهند.
مسأله 4 طلا و نقره سكه دارى كه زنها براى زينت بكار مىبرند، زكات بر آنها واجب نيست.
مسأله 5 اگر در بين يازده ماه طلا و نقرهاى كه دارد با طلا و نقره يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند زكات بر او واجب نيست، ولى اگر براى فرار از دادن زكات اين كارها را بكند احتياط مستحب آن است كه زكات آنها را بدهد.
مسأله 6 اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب كند بايد زكات آنها را بدهد.
مسأله 7 اگر طلا و نقرهاى كه دارد خوب و بد داشته باشد، مىتواند زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آن بدهد، ولى بهتر است زكات همه آنها را از طلا و نقره خوب بدهد.
مسأله 8 طلا و نقرهاى كه بيشتر از اندازه معمول فلز ديگر دارد، اگر