مسأله 2889- راديو و تلويزيون داراى منافع حلال عقلايى و منافع حرام است از نظر اسلام و جايز است انتفاع بردن از آنها به نحو حلال، از قبيل اخبار و مواعظ از راديو و نشان دادن چيزهاى حلال براى تعليم و تربيت صحيح، يا نشان دادن كالاها و عجايب خلقت از بر و بحر از تلويزيون و اما چيزهاى حرام از قبيل پخش غنا و موسيقى مطرب و اشاعه منكرات از قبيل پخش قوانين خلاف اسلام و مدح خائن و ظالم، و ترويج باطل، و ارائه چيزهايى كه اخلاق جامعه را فاسد و عقايد آنها را متزلزل مىكند، حرام و معصيت است.
مسأله 2890- در جايى كه استعمال اين آلات در وجه حرام شايع و رايج است بطورى كه استعمال حلال آن تقريباً غير مقصود باشد اجازه نمىدهم فروش و خريد آنها را مگر براى اشخاصى كه هيچ استعمال غير مشروع با آنها نكنند و نگذارند ديگرى هم استعمال غيرمشروع كند.
مسأله 2891- اگر كسى بخواهد پولى قرض كند و ربا بدهد يا قرض بدهد و ربا بگيرد و به يكى از راههايى كه در بعض رسالههاى عمليه ذكر شده بخواهد از ربا فرار كند جايز نيست، و زيادهاى كه مىگيرد بر او حلال نمىشود، پس رباى قرضى به وجهى از وجوه حلال نيست.
مسأله 2892- قرضى كه در آن قرار رباست صحيح است، لكن شرط و قرار باطل مىباشد، و شرط زياده علاوه بر بطلانش، نيز حرام است.
مسأله 2893- كسانى كه مىخواهند از بانكها يا غير آنها قرض بگيرند و دهنده بدون ربا قرض نمىدهد، جايز است اصل قرض را قبول كنند، و شرط را در واقع و به طور جد قبول نكنند، و در اين صورت اگر اظهار قبول كنند بدون جد و قصد حقيقى، اين قرار صورى حرام نيست، بنابراين أصل قرض صحيح است و شرط باطل، و مرتكب حرام هم نشدهاند.
مسأله 2894- اگر پولى به بانك يا غير آن بدهند و بانك به آنها ربا بدهد جايز نيست بگيرند، اگرچه قرار هم نگذاشته باشند، ولى اگر قرض گيرنده مجاناً چيزى بدهد حرام نيست، و جائز است گرفتن آن.
مسأله 2895- در بيع مثل به مثل اگر قيمتها با هم اختلاف داشته باشد و