responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 387
از طريق علم به فقاهت و عدالت مرجع به وثاقت نوعى فتاواى او آگاهى پيدا مى كند و به قداست نوعى فتاوايى او نيز علم پيدا خواهد كرد , و اگر مقلد علم شخصى به صحت و تقدس فتاواى مجتهد داشته باشد , و يا اين علم شرط صحت تقليد باشد , در اين صورت آن مقلد مفروض , مجتهد خواهد بود و زمينه براى تقليد او باقى نمى ماند

مقلد موظف است حريم تقدس فتاواى مرجع خود را در محدوده علم اجمالى اى كه از اين طريق نسبت به احكام الهى به دست مى آورد رعايت كند , و لذا اگر مخالف با فتوى عمل نمايد در صورتى كه آن فتوى در واقع صحيح باشد مخالف با حكم الهى عمل كرده است و در صورتى كه آن فتوى مطابق با واقع نباشد , مقلد تنها تجرى نموده است

پاسخ سوم از ناحيه احكام متغير و به عبارت بهتر از ناحيه احكام جزيى دين است , زيرا احكام جزيى يعنى احكام قضايى و ولايى كه در مورد موضوعات و مسائل خاص و جزيى اجتماعى صادر شده و به لحاظ متغير بودن موضوعات در معرض زوال و تغيير مى باشند , احكامى هستند كه با انشاء قاضى و يا ولى از اعتبار شرعى و الهى برخوردار مى شوند

اين دسته احكام از سنخ قضاياى خبرى نيستند تا معلوم بالعرضى خارج از حوزه ادراك بشرى داشته باشند , بلكه از امور انشايى به شمار مى آيند و با صرف انشاء قاضى و يا والى وجود انشائى اعتبارى پيدا مى كنند و با اين همه از تقدس دينى برخوردار هستند , لذا نقض آنها چنانكه از تعبير معروف[ الراد عليه كالراد علينا] استظهار

اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 387
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست