اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 358
علمى , بطلان يكى از دو نظر و صحت ديگرى را در صورت تناقض ميان آن دو بدون
تعيين نظر صحيح و يا غلط اعلام مى نمايد
تشخيص اين كه كدام نظر صحيح و يا غلط است در حوزه صلاحيت عالمان مربوط به آن
علوم است , اما اين مقدار براى معرفت شناس مسلم است كه هر يك از آن دو نظر
كه صحيح باشد در صحت خود ثابت و دائم است , بنابراين كسى كه به آن دست يابد
به شناختى مطلق و غير نسبى دست يافته است معرفت شناس نيز اگر بخواهد از
معرفت و شناخت صحيح در آن مورد بهره اى ببرد بايد با تنزل از جايگاه معرفت
شناسانه خود , به اقامه برهان درباره آن مطلب بپردازد
او از ورود به صحنه نزاع تا پيروزى در تحصيل دانش , همانند ديگر افراد
نيازمند به انگيزه و علل مختص به خود و تابع توانائيها و دقتهاى منطقى لازم
است بنابراين در تحصيل هر قضيه علمى علاوه بر وجود انگيزه هاى مختلف , براى
دقتهاى منطقى نيز سهمى تعيين كننده است
اگر موازين منطقى معرفت بطور كامل رعايت شوند علم يقينى حاصل مى گردد و اگر
رعايت نشوند علم حقيقى بدست نمى آيد
تجرد و ثبات معرفت دينى
معرفت شناس اگر شناخت واقع را ممكن بداند و قائل به تجرد و ثبات معرفت
باشد , بعد از قبول اصل وحى و شريعت درباره معارف و مفاهيم دينى همانند ديگر
معارف بشرى در صورت مطابقت با واقع حكم به ثبات و دوام مى نمايد
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 358