اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 334
خاص بوجود آمده و در شرائطى ديگر نيز نابود خواهد شد
نسبيت و تحول معرفت دينى
از ديدگاه معرفت شناسى كه قائل به نسبيت فهم است معارف دينى نيز از آن
جهت كه در ظرف ادراك و فهم بشر , واقع مى شوند همراه با ديگر معارف دگرگون
مى گردند بنابراين بر فرض اين كه شريعت به عنوان ره آورد وحى از حقيقت و
واقعيتى ثابت برخوردار باشد , فهم آن در ميدان داد و ستدهاى متقابل و نسبى
علوم متحول و متغير است
اين حركت لازمه طبيعى تكامل علوم است , به اين معنا كه اگر كسى بخواهد بر
ثبات و دوام جزيى از معرفت دينى پاى بفشارد ناگزير از درگيرى و ستيز با
مجموعه علوم خواهد بود , چه اين كه اگر حركت در ساير علوم را بپذيرد به تغيير
معارف دينى نيز تن در خواهد داد
قضاء و داورى درباره صحت و سقم قضايا و علومى كه معرفت شناس درباره كيفيت
پيدايش بسط و گسترش آنها نظر ميدهد در حوزه داورى معرفت شناس نبوده و مربوط
به عالمان به آن علوم مى باشد ليكن معرفت شناسى كه قائل به نسبيت فهم است به
دليل مبناى فلسفى خود , اين چنين حكم مى نمايد كه تمامى آن قضاياى علمى كه
ضرورت , ثبات و دوام آنها ادعا مى شود , هر چند وجود آنها در مجموعه معرفت
بشرى امرى ضرورى است ليكن محكوم به فنا و نابودى هستند يعنى از اين جهت صادق
نبوده و كاذب مى باشند
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 334