اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 274
بيان چهارم
بيان چهارم تلفيقى از بيان دوم و سوم است به اين معنا كه هم معلومات پيشين و
هم دانشهاى پسين را مانع از دريافت مستقيم حقيقت و واقعيت مى داند
بر اساس مبناى اين گروه معرفت فاقد هويت فردى است بلكه يك حقيقت و
واقعيت جمعى است , به اين معنا كه مفاهيم جزيى در يك ارتباط جمعى با ديگر
مفاهيم معناى خود را باز مى يابند , اين پيوند و انسجام ارگانيك هر تغييرى را
كه در مجموعه معرفت بشرى پيش مى آيد به جميع عناصر آن منتقل مى گرداند , آنچه
كه تغيير پيدا مى كند ساخت و سازمان اين منظومه معرفتى است , با تغيير ساخت
اين مجموعه نقش مفاهيم سازنده آن و مدار عناصر موجود در آن نيز دگرگون و متحول
مى شود , و همراه با اين تغيير هر مفهوم معناى جديد خود را در سازمان نوينى كه
با ديگر مفاهيم پيدا كرده است باز مى يابد
مفاهيم و يافته هاى جديد معرفتى هم كه در برخورد با اشخاص و يا واقعيتهاى
خارجى حاصل مى شوند در چهارچوب رشد اين سازمان , معنا پيدا مى كنند و به نوبه
خود علت تحول و دگرگونى در كل سازمان و در نتيجه موجب تغيير در ديگر مفاهيم
مى گردند
از اين نظر دريافت ساده و عريان حقيقت و واقعيت خارجى پندارى خام و باورى
ساده لوحانه است
اين گروه انكار حقيقت نمى نمايند , از نسبى خواندن حقيقت نيز پرهيز مى نمايند
ليكن دريافت و شناخت كامل هر واقعيت را اگر محال ندانند مختص به كسى مى دانند
كه به همه حقايق آشناست و
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 274