responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 139
جهان شمرده و از اينرو ثبات و دوام آن دو را منكر مى شوند

برخى ديگر جهان را داراى دو بخش متحرك و ثابت مى دانند , بخش متحرك آن كه مشهود همگان است شهادت و بخش ثابت را كه پنهان از ديدگان است غيب مى نامند , بر اين اساس در علمى كه متعلق به امور محسوس و متحرك است دگرگونى و تغيير راه مى يابد و در نتيجه ايمان مبتنى بر آن مصون از دگرگونى نيست و اما در علمى كه مربوط به جهان غيب است و در ايمانى كه متكى بر آن است ثبات و دوام ممكن است

البته ثبات و دوام معلوم در صورتى مستلزم ثبات و دوام علم است كه علم مطابق با معلوم باشد وگرنه ثبات آن مستلزم ثبات چيزى كه به عنوان علم به آن تخيل شده است نمى باشد

قرآن كريم جهان غيب را امرى ضرورى و حتمى مى داند و درباره مبدء آفرينش مى فرمايد[ افى الله شك فاطر السموات و الارض

] ابراهيم 10 يعنى آيا در خداوند كه آفريننده آسمان ها و زمين است شك راه
مى يابد به اين معنا كه ذات اقدس خداوند ترديد ناپذير است

درباره معاد نيز مى فرمايد[ ربنا انك جامع الناس ليوم لاريب فيه

] آل عمران 9 يعنى پروردگارا تو همه مردم را براى روزى گرد هم مى آورى كه در
آن شكى نيست

و درباره نبوت و رسالت كه فاصل مبدء و معاد است مى فرمايد[ ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين

] بقره 2 يعنى قرآن ترديد پذير نيست و هدايت كننده تقوى پيشگان است

تعبير لاريب فيه , در اصطلاح قرآن كه در اين گونه از آيات مورد استفاده قرار مى گيرد همان ضرورت منطقى است كه مرادف با تحقق

اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 139
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست