اسم الکتاب : یادداشتهای استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 358
یادداشتهای استاد مطهری، ج 1، ص: 358
مختار و یک موجود خلّاق و مرید و انتخابگر و اختیارکنِ خوب شده است، مثل «إنّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إمّا شاکراً وَ إمّا کفوراً» یا «وَالْعَصْرِ. إنَّ الْإنْسانَ لَفی خُسْرٍ. إلَّاالَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»..
و اما ذم انسان همه مربوط به قوس صعود است و از انتخاب بد و اختیار بد او انتقاد میشود، از اینکه رسالت خویش را بد انجام داده انتقاد میشود.
به نظر میرسد همین وجه صحیح است، زیرا مذمتهای انسان همه از نوع ملامت و سرزنش است که چرا اینچنین هستی، و چرا آنچنان که باید نیستی [1].
ذمّ انسان در قرآن
1. یا أیهَا الْإنْسانُ ما غَرَّک بِرَبِّک الْکریمِ. ألَّذی خَلَقَک فَسَوّیک فَعَدَلَک..
2. إنَّ الْإنْسانَ خُلِقَ هَلوعاً. إذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعاً. وَ إذا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنوعاً..
9. إنَّ الْإنْسانَ لِرَبِّهِ لَکنودٌ. وَ إنَّهُ عَلی ذلِک لَشَهیدٌ. وَ إنَّهُ لِحُبِّ الْخَیرِ[1]. این مطلب را به تعبیر دیگر هم میشود گفت و آن اینکه مدح انسان مربوط است به دو جهتی که گفته شد و ذم انسان مربوط است به انسان منهای ایمان و یا انسان جدا از خدا و بیگانه با خدا که از نظر قرآن مستلزم بیگانگی با خود میشود و آن همان گمراهی انسان است و گم کردن خود است.
اسم الکتاب : یادداشتهای استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 358