اسم الکتاب : یادداشتهای استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 336
یادداشتهای استاد مطهری، ج 1، ص: 336
نظریه فروید، هم از جنبه آزادی و اختیار و هم از جنبه اینکه محرک انسان در کارهای بزرگ مخصوصاً عامل جنسی است، یعنی غرایز عالی انسان مورد انکار واقع شد. و نظریه مارکس نیز از جهت انکار غرایز عالی انسانیت و از نظر اینکه محرک تاریخ بنیاد اقتصادی جامعه و تکامل ابزار تولید شناخته شد
اصالت انسان یا اومانیسم - سقوط انسان در غرب
1. آیا لازمه اصالت انسان و احترام به انسان صلح کلی است؟
ورقههای «مکتب انسانیت».
2. آیا ممکن است به خدا و دین پشت کرد و به انسانیت به عنوان امری اصیل رو آورد آنچنانکه اگوست کنت در قرن نوزدهم و سارتر در قرن ما کرده است یا نه؟ به عبارت دیگر آیا ممکن است منهای خدا به شرافت و صفا و حیثیت ذاتی بشر و به خدمت و خیر ایمان آورد؟.
3. علل سقوط انسانیت در عصر جدید:.
الف. اکتشاف عدم مرکزیت زمین. پس انسان غایت و مقصد کاینات نیست.
ب. اثبات میمون زادگی انسان و نه فرشته نژادی. پس انسان عیسی بافته و مریم رشته نیست و از جای دیگر نیامده است.
ج. آلودگی و لکه دارشدن تاریخش و خراب شدن پروندهاش و پوچ بودن ادعاهای قدس مآبی اخلاقی و احسان و خدمت و دانش دوستی و حق پرستی و اینکه همه از شکم یا پایینتر از شکم آب میخورد (ماتریالیسم تاریخی).
د. نفی اصالت و استقلال و آزادی با رجوع به جبرگرایی مادی و تاریخی که با قضا و قدر الهی از زمین تا آسمان متفاوت است.
ه. نفی روح و اینکه تاروپود انسان نیز مانند هر موجود دیگر اجزاء و ذرات مادی است و بس، که آخرین ضربه را بر پیکر ادعای نیمه خدایی انسان وارد آورد (ماتریالیسم فلسفی).
اسم الکتاب : یادداشتهای استاد ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 336