اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 63
درس یازدهم : قیاس
مباحث «قضایا» مقدمهای است برای مبحث «قیاس» همچنانکه مباحث «کلّیات خمس» مقدمهای بود برای مبحث «معرّف».
ما در درس دوم گفتیم که موضوع منطق «معرّف و حجّت» است. بعدا خواهیم گفت که عمدهترین حجتها قیاس است. پس همه مباحث منطق در اطراف معرف و قیاس دور میزند.
در یکی از درسها گفتیم که مسأله تعریفات به طوری که بتوان اشیاء را تعریف تامّ و تمام کرد و به اصطلاح «حدّ تامّ» اشیاء را کشف کرد، از نظر فلاسفه امری دشوار و در برخی موارد ناممکن است و لهذا منطقیین چندان توجهی به باب «معرّف» ندارند.
علیهذا با توجه به این که موضوع منطق «معرّف و حجّت» است و با توجه به این که مباحث «معرّف» کوتاه و ناچیز است و با توجه به این که عمده حجتها «قیاس» است معلوم میشود که محور منطق «قیاس» است.
قیاس چیست؟
در تعریف قیاس گفتهاند: «قولٌ مؤلّفٌ مِنَ قَضایا بِحَیث یلزِمُ عَنه لِذاتِه قولُ آخر» یعنیقیاس مجموعهای فراهم آمده از چند قضیه است که به صورت یک واحد در آمده و به
اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 63