responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 41

گاه: چه مقدار است و یا چند عدد است؟ و گاه: کجاست؟ و گاه: در چه زمانی؟ و گاه:

کیست و چه شخصی است؟ و گاه: کدام فرد است؟ و گاه: چرا و به چه علتی و یا برای چه فایدهای و یا به چه دلیلی؟

منطق عهده دار پاسخ به هیچیک از این سؤالات که درباره اشیاء خارجی میشود نیست. آنکه عهده دار پاسخ به این سؤالات است فلسفه و علوم است. در عین حال منطق با پاسخ همه اینها که فلسفه و علوم میدهند سر و کار دارد؛ یعنی خود به این پرسشها پاسخ نمیگوید، اما طرز پاسخگویی صحیح را ارائه میدهد. در حقیقت منطق نیز به یکی از چگونگیها پاسخ میدهد و آن چگونگی تفکر صحیح است، اما این چگونگی از نوع «چگونه باید باشد» است نه از نوع «چگونه هست» [1].

نظر به این که به استثنای سؤال اول و سؤال نهم همه سؤالات دیگر را با کلمه «آیا» در فارسی و یا «هَلْ» در عربی میتوان طرح کرد معمولًا میگویند همه سئوالات در سه سؤال عمده خلاصه میشود:

چیست؟ ما؟

آیا؟ هَلْ؟

چرا؟ لِمَ؟

حاجی سبزواری در منظومه منطق میگوید:

اسّ المَطالب ثلاثةُ علمٍ

مطلب «ما» مطلب «هل» مطلب «لم»

از مجموع آنچه گفته شد معلوم گشت که اگر چه تعریف کردن یک شیء بر عهده منطق نیست (بلکه از وظایف فلسفه است) اما منطق میخواهد راه درست تعریف کردن را بیاموزد. در حقیقت این راه را به حکمت الهی میآموزد.


[1]. اگر بپرسید که پاسخ به این سؤالات بر عهده چه علمی است؟ جواب این است که در فلسفه الهی ثابت شده است که: پاسخگویی به سؤال اول و دوم یعنی «چیستی» و «هستی» بر عهده فلسفه الهی است. پاسخگویی به سؤال نهم یعنی «چرایی» که سؤال از علت است، اگر از علل اولیه یعنی علتهای اصلی که خود آن علتها علت ندارند سؤال شود پاسخ آن با فلسفه الهی است، اما اگر از علل نزدیک و جزئی سؤال شود پاسخ آن بر عهده علوم است.

اما پاسخ به سایر سؤالات که بسیار فراوان است، یعنی سؤال از چگونگیها و چندیها و کجاییها و کیها، همه بر عهده علوم است و به عدد موضوعاتی که درباره چگونگی آن موضوعات تحقیق میشود علوم تنوع پیدا میکند.

اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 41
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست