responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 260

درست کنند، در گفتارهای خود تعمّدی به ریای معکوس داشتهاند؛ یعنی برعکس ریاکاران که بد هستند و میخواهند خود را خوب بنمایند، جو دارند و گندم مینمایانند، آنها میخواهند بین خود و خدا خوب باشند ولی مردم آنها را بد بدانند، میخواهند گندم داشته باشند و جو بنمایانند، تا به این وسیله مجال هرگونه خودنمایی و خودپرستی از نفس گرفته شود.

میگویند عرفای خراسان اکثر ملامتی بودهاند. برخی معتقدند که حافظ هم ملامتی است؛ مفهوم رندی، لاابالیگری، قلندری، قلّاشی و نظایر اینها همه به معنی بی اعتنایی به خلق است نه بیاعتنایی به خالق.

حافظ درباره تظاهر به موجبات بدنامی و نیک بودن در باطن، زیاد سخن گفته است. مثلًا:

گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن

شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمّار داشت

اشاره به داستان معروف شیخ صنعان است

گر من از سرزنش مدعیان اندیشم

شیوه مستی و رندی نرود از پیشم

زهد رندان نوآموخته راهی به دهی است

من که رسوای جهانم چه صلاح اندیشم

به میپرستی از آن نقش خود بر آب زدم

که تا خراب کنم نقش خودپرستیدن

وقت آن شیرین قلندر خوش که در اطوار سیر

ذکر تسبیح مَلَک در حلقه زنّار داشت

ولی حافظ در جای دیگر، تظاهر به فسق را (ملامتیگری) مانند تظاهر به تقدّس (ریاکاری) محکوم کرده است

دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات

مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش

مولوی در دفاع از ملامتیان میگوید:

هین ز بدنامان نباید ننگ داشت

هوش بر اسرارشان باید گماشت

ای بسا زر که سیه تابش کنند

تا شود ایمن ز تاراج و گزند

از جمله مسائلی که عرفا گفتهاند و فقها آنها را تخطئه کردهاند، همین مسئله است. فقه اسلامی همانطور که ریا را محکوم میکند و آن را نوعی شرک میداند، ملامتیگری

اسم الکتاب : کلیات علوم اسلامی ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 260
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست