اسم الکتاب : مسئلۀ حجاب ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 190
همین است که ریشه این سیره حس غیرت و مردانگی مردم است.
احتمال هم میرود که ریشه سیره افضلیت پوشش باشد، زیرا شکی نیست که به فرض جواز، پوشانیدن افضل است از باز گذاشتن.
2. ملاک
. دلیل دیگری که بر لزوم پوشانیدن چهره و دو دست اقامه شده این است که «ملاک» یعنی آن فلسفهای که ایجاب میکند سایر قسمتهای بدن پوشیده باشد ایجاب میکند که چهره و دو دست نیز پوشیده باشد. مگر فلسفه پوشیدن سایر قسمتهای بدن جز جنبه فتنهانگیزی آنهاست؟! زیبایی چهره و فتنهانگیز بودن آن کم از بعضی دیگر از قسمتهای بدن نیست بلکه بیشتر است. بنابراین معقول نیست که مثلًا پوشانیدن «مو» به خاطر زیبایی و فتنهانگیزیاش واجب باشد ولی پوشانیدن «رو» که مرکز زیباییهای زن است واجب نباشد. در دین مقدس اسلام هر چیزی که موجب تحریک شهوات و برهم زدن عفاف و پاکدامنی است قدغن شده، آیا ممکن است با چنین مبنایی پوشش چهره و دو دست، مخصوصاً چهره، لازم شمرده نشده باشد؟.
در جواب این استدلال میگوییم: شکی نیست که واجب نبودن پوشش وجه و کفین از این جهت نیست که ملاک و فلسفه اصلی پوشش در آن وجود ندارد، بلکه همچنانکه قبلًا اشاره کردیم و از قدمای مفسرین نیز نقل نمودیم از جهت این است که ملاک دیگری ایجاب میکند که در این مورد استثنا به وجود آید. آن ملاک دیگر این است که پوشش وجه و کفین اگر بهطور وجوب پیشنهاد شود موجب حَرَج و فلج و سلب امکان فعالیت عادی از زن میگردد.
چنانکه قبلًا هم گفتیم پوشش وجه و کفین مرز محبوسیت و عدم محبوسیت زن است و مفهوم حجاب و اثر آن با اضافه کردن و حذف کردن این قسمت کاملًا عوض میشود.
اسم الکتاب : مسئلۀ حجاب ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 190