responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 13

اول عمرش یک مردی بوده که اهل ریاضت و مجاهده بوده است. (البته ما الآن داریم توصیف میکنیم و کار نداریم که محیی الدین یا حافظ حرفشان درست است و معصوماند یا جایزالخطا هستند؛ مسلّم این حرفها مطرح نیست، ما داریم بیان میکنیم که اینها چه دارند میگویند.) محیی الدین اول کسی است که عرفان را متفلسف کرد یعنی به صورت یک مکتب منظم درآورد، و اصلًا این مسئله «وحدت وجود» که محور عرفان است- و حتی در عرفان عملی هم همینطور است، که حالا یک بحثی درباره آن هست، چون آن توحیدی که عارف آخرش به آن میرسد همان وحدت وجود است در عرفان عملی- و این وحدت وجودی که در عرفان نظری بیان شد، اول بار توسط محیی الدین عربی بیان گردید و او بود که شاگردهای عظیم و بزرگی تربیت کرد و هرکس هم که از آن زمان به بعد آمده ریزه خوار محیی الدین است بدون شک، و اصلًا این مرد یک شور و غوغای عرفانی در جهان اسلام بپا کرد.

این مرد از نظر نژاد عرب است، یعنی طائی اندلسی است، به او میگویند «محیی الدین عربی طائی حاتمی اندلسی»؛ «عربی» میگویند چون عرب است، «طائی» میگویند چون از قبیله «طی» است، «حاتمی» میگویند چون از اولاد عدی بن حاتم است، نسلش به حاتم طائی میرسد، و «اندلسی» میگویند چون ساکن در اندلس بود. در آن وقت اندلس اندلس اسلامی بود و این اندلس اسلامی چه مرکز بزرگی بوده است برای تمدن و فرهنگ اسلامی در هر قسمتی، چه ادبیات، چه فلسفه، چه عرفان، چه طب، چه ریاضیات، و چه اشخاص بسیار بزرگی به وجود آورده و چه سرنوشت غمانگیزی هم دارد که عجیب است، و به چه جبری مسیحیها آمدند آنجا را احتلال کردند و از آن به بعد هم دیگر این اسپانیا روی سعادت ندید، که الآن هم دیکتاتوری ترین مرکزهای دنیا همین اسپانیای

اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 13
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست