responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 107

حافظ یک غزل دیگر دارد که به نظر من- این را من بهطور جزم نمیگویم ولی به گونهای که من معنی میکنم- همین درمیآید [یعنی ناظر به وحدت وجود است.]

غزلی بسیار عالی است و ماده گراها آن را خیلی عجیب معنی کردهاند. میگوید:

حاصل کارگه کون و مکان این همه نیست

باده پیش آر که اسباب جهان این همه نیست «1»

از دل و جان، شرف صحبت جانان غرض است

غرض این است وگرنه دل و جان این همه نیست

منت سدره و طوبی ز پی سایه مکش

که چو خوش بنگریای سرو روان این همه نیست

دولت آن است که بیخون دل آید به کنار

ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست

همه چیز در نظر عارف نیست است جز او، «هستِ» مطلق و شایسته مطلوبیت و محبوبیت فقط اوست.

در جای دیگر ابتدا میگوید:

در نظربازی ما بیخبران حیرانند

من چنینم که نمودم، دگر ایشان دانند


گوش اسرار شنو نیست وگرنه «اسرار». برش از عالم معنی خبری نیست که نیست.

تخلص حاج ملاهادی سبزواری.

[1] ترکیب «این همه نیست» را دو جور میشود معنی کرد، یکی اینکه بگوییم: «این همه» نیست (یعنی «نیست» را به اصطلاح طلبهها «لیسه تامّه» بگیریم)، همهشان «نیست» اند، باطلند، که میشود همان:

«الا کلُّ شَی ءٍ ما خَلَا اللَّهِ باطِلٌ». و ممکن است بگوییم «این همه نیست» یعنی این همه زیاد نیست، ولی این با «این همه نیست» مخصوصاً در همه قافیهها درست نمیخواند.

اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 107
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست