responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تفسیر و مفسران المؤلف : معرفت، محمدهادی    الجزء : 1  صفحة : 454

«إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ» [1]، و این جز با ظهور حضرت مهدی- عجل اللّه تعالی فرجه- تحقق نخواهد یافت؛ زیرا آن حضرت یگانه منادی حق است که از جایگاه حق و عدالت و حیانی سخن خواهد گفت.
در کتاب «مزامیر» [زبور داوود] فصل 37 عینا آنچه قرآن نقل کرده آمده است؛ نخست پند و اندرزهایی مطرح می‌سازد (من بعد الذکر)، سپس در آیه‌های 11 و 18 و 22 و 29 می‌گوید: «صالحان وارث زمین خواهند بود؛ زیرا آنان که از وی (خداوند) برکت یابند وارث زمین می‌گردند و اما آنان که ملعون وی‌اند منقطع خواهند شد» [2].
طبرسی در این زمینه بحث گسترده‌ای دارد و از دیدگاه روایات متواتره فریقین تأویل آیه را درباره ظهور مهدی موعود اثبات می‌کند. [3]
6. آیات «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ، أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا، ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا، فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا ... مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ ...» [4].
امام باقر علیه السّلام فرمود: «منظور این است: علمی که به دست می‌آورید دقت کنید تا از چه کسی تلقی می‌کنید» [5].
بدون شک علم غذای روح است؛ همان گونه که طعام غذای جسم است؛ پس همان طور که بر انسان لازم است بداند طعام نیکو و غذای نافع را که ضامن سلامت جسم و تن درستی است، آن است که از جانب خداوند می‌آید و تنها خداوند است که آن را برای رفاه و گشایش معیشت او فراهم آورده است، باید بداند که علم سودمند و غذای سالم برای تقویت و رشد روح و تزکیه نفس آن است که از جانب پروردگار و به دست اولیای مخلص پروردگار ارزانی داشته شده است؛ آنان که پیشوایان هدایت و چراغ‌های فراسوی ظلمت‌اند؛ لذا نباید به درب خانه آنان که از منزلگاه وحی خداوند و سرچشمه‌های فیض مداوم او دور و نسبت به آن بیگانه‌اند

[1] یونس 10: 55.
[2] ر. ک: کتاب مقدس، عهد عتیق، ص 857- 856.
[3] ر. ک: طبرسی، مجمع البیان، ج 7، ص 67- 66.
[4] «پس انسان باید به خوراک خود بنگرد؛ که ما آب را به صورت بارشی فرو ریختیم، آنگاه زمین را با شکافتنی [لازم شکافتیم؛ پس در آن، دانه رویانیدیم ... تا [وسیله استفاده شما و دام‌هایتان باشد». عبس 80: 32- 24.
[5] رجال کشی، چاپ نجف، ص 10 و 11.
اسم الکتاب : تفسیر و مفسران المؤلف : معرفت، محمدهادی    الجزء : 1  صفحة : 454
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست