responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نقد نظريه بسط تجربه نبوي المؤلف : ربانی گلپایگانی، علی    الجزء : 0  صفحة : 16

اَنزَلنا مَعَهُم الكِتابِ وَ الْميزان لِيَقُوم النّاسُ بِالقِسْط ) ؛ [1] ما همه ي پيغمبران را با دلايل روشني فرستاديم و با آنها كتاب و مقياس فرود آورديم تا مردم به عدالت قيام كنند .

قرآن عدالت اجتماعي را هدف اصلي همه ي انبيا ذكر مي كند . اگر مي خواهيد به قرآن عمل نكنيد چرا گناه بزرگ تري را مرتكب مي شويد و به اسلام و قرآن تهمت مي زنيد ؟ اكثر بدبختي هايي كه امروز گريبان گير بشر شده از همين جاست كه اخلاق و قانون يگانه پشتوانه ي خود را كه دين است از دست داده اند . [2]

استاد مطهري سپس به خاستگاه اين گونه عقايد و افكار اشاره كرده و چنين گفته است :

ما با اين نغمه كه اسلام خوب است امّا به اين شرط كه محدود به مساجد و معابد باشد و به اجتماع كاري نداشته باشد ، در حدود نيم قرن است كه آشناييم . اين نغمه از ماوراي مرزهاي كشورهاي اسلامي بلند شده و در همه ي كشورهاي اسلامي تبليغ شده است . [3]

پرسش ها و چالش ها

اين نظريّه با چالش هاي بسياري مواجه گرديده و پرسش هايي را برانگيخته است كه در اين جا به نمونه هايي از مهم ترين آنها اشاره مي كنيم و در فصل هاي بعدي به تحليل و بررسي آنها مي پردازيم .

1 . مطابق اين نظريّه ، وحي از پيامبر صلّي الله عليه و آله صادر مي شده ؛ او هم فاعل و هم قابل وحي بوده است ؛ در حالي كه آنچه در قرآن كريم و احاديث اسلامي آمده است نزول وحي بر


[1] سوره ي حديد ، آيه ي 25 .

[2] نظام حقوق زن در اسلام ، ص 112 ـ 113 .

[3] همان .

اسم الکتاب : نقد نظريه بسط تجربه نبوي المؤلف : ربانی گلپایگانی، علی    الجزء : 0  صفحة : 16
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست