اسم الکتاب : ترجمه و شرح مصباح الشريعة المؤلف : گيلاني، عبدالرزاق الجزء : 1 صفحة : 224
است و حبّ دنيا و خواهش وى، در خاطرش ثابت و راسخ، موافق
خواهش و رغبت او، مراد او را در كنارش مىنهند. چنان كه فرموده: «مَنْ كانَ
يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ» (اسراء- 18)،
با آنكه در حقيقت اين دنيا كه با زحمت بسيار در كف مرادش مىگذراند، به مثابه
خيالى است سريع السّير، چنان كه خفته در خواب بيند و معانى و صورت چند كه مبرسم از
شدّت كوفت و استيلاى مرض مشاهده نمايد، خداوند عزيز در كلام مجيد از حال بندگان
خود خبر داده و فرموده: «مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ
الْآخِرَةَ» (آل عمران- 152)، و در اين آيه «وافى هدايه»، اراده خاصّ و عامّ را بيان
فرموده، و قصّه نيك و بد را شرح داده، دشمن از دوست جدا كرده و دور و نزديك را
پيغام فرستاده، طالب دنيا به نزد طالب عقبى كافر است و طالب عقبى، به نزد طالب
مولى، مشرك. آدمى بايد در صحيفه احوال و در مرآة اعمال خود، تأمّلى و تدبّرى واجب
داند و به نور بصيرت، در دايره فكر طوافى كند، تا مشاهده كند كه اراده كدام طرف از
نهاد او سر بر مىزند و به علم خود قياس برگيرد كه از كدام طايفه است. جهد كن تا
از آن قوم نباشى كه حقّ سبحانه و تعالى خبر مىدهد: «مُذَبْذَبِينَ
بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ» (نساء- 143)، طلّاب
دنيا را صفت مىنمايد كه: وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (روم- 7)، و
سعى كن كه از اهل آخرت، بلكه از طلّاب مولى باشى، كه در نعت اوّل مىفرمايد كه: «وَ
بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (بقره- 4)، و در صفت ثانى فرموده: «وَ
الَّذِينَ هُمْ بِرَبِّهِمْ لا يُشْرِكُونَ» (مؤمنون- 59). حديث است
كه: شيرينى دنيا، تلخى آخرت است و تلخى دنيا شيرينى آخرت. و نيز حديث است كه: دنيا
مانند مار و افعى است، ظاهرش نرم است و باطنش زهر قاتل.
از حضرت صادق عليه
السّلام روايت است كه: روزى حضرت داود «على نبيّنا و عليه السّلام»، از منزل خود
بيرون رفت و زبور مىخواند. و چنان بود كه هر گاه آن حضرت، زبور مىخواند از حسن
صورت او جميع وحوش و طيور و جبال و صخور حاضر مىشدند و گوش مىكردند و همچنان
مىرفت، تا به دامنه كوهى رسيد، كه به بالاى آن كوه پيغمبرى بود، حزقيل نام و در
آنجا به عبادت مشغول بود. چون
اسم الکتاب : ترجمه و شرح مصباح الشريعة المؤلف : گيلاني، عبدالرزاق الجزء : 1 صفحة : 224