responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) المؤلف : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    الجزء : 1  صفحة : 34

8/ 5 بنا بر اين، حضرت خليل عليه السلام اولين آينه‌اى بود كه بدان، احكام صفات ثبوتى الهى ظاهر شد و نخستين كسى بود كه تخلق [: خوپذيرى‌] بدانها را دارا گشت، ولى پيغمبر ما صلى الله عليه و آله تحقق‌(1) بدانها را دارا بود.

و فرق بين تخلق و تحقق اين است كه تخلق به واسطه فراگيرى و كسب و عمل نمودن در تجلى بدانها حاصل مى‌آيد، لذا صاحب تخلق محل احكام آنها و هدف تيرهاى آثار آن تجليات [احكام صفات ثبوتى الهى‌] مى‌باشد، و تحقق بدانها جز به واسطه مناسبت ذاتى- كه اقتضاى آن دارد كه تحقق يافته بدانها آينه‌اى مر ذات را باشد- درست در نمى‌آيد. و مرتبه جامع صفات: در آن تمامى اسماء و صفات مرتسم است- ارتسامى ذاتى- نه به گونه حكايت و مشابهت مر ارتسام الهى را در آن، يعنى به واسطه صاحب تحقق، آثار صفات و اسماء در متخلقان [: خوپذيران‌] بدانها و غير آنان از مجالى ديگر- آنان كه محل فرود آثار آن [صفات و اسماء] از آدميان هستند- ظاهر و نافذ مى‌گردد. اين را نيكو بفهم كه با خواست خدا ارشاد و راهنمايى خواهى شد.


بر دو قسم‌اند: يكى صفات ثبوتيه حقيقيه، مانند علم و حيات و غيره و ديگر صفات ثبوتيه اضافيه، مانند خالقيت و رازقيت و عليت. و تمام صفات حقيقيه به وجود متأكد بازگشت و تمام صفات اضافيه رجوع به يك اضافه مى‌كند كه اضافه قيوميت است.

(1) تحقق در لغت به حقيقت پيوستن است و در اصطلاح عبارت است از شهود حق تعالى در صور اسمائش، كه همان موجودات‌اند. بنا بر اين، متحقق به واسطه حق از خلق پوشيده و محتجب نمى‌شود و همين طور به واسطه خلق از حق تعالى.

اسم الکتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) المؤلف : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    الجزء : 1  صفحة : 34
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست