اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 95
تصورات و تصديقات بديهي و اوّلي شروع شده و در مسير آگاهيهاي
نظري به پيش مي رود ؛ ليکن مفاهيم و ماهياتي که به وجود ذهني موجود هستند ،
در ظلّ وجود حقيقي علم قرار دارند و وجود حقيقي علم که ماهيت يا مفهوم علم
را به همراه دارد ، همان واقعيت علم است که بدون وساطت مفهوم ، با وجود و
هستي عالم متحد و يگانه است . اتحاد عالم با علم که در مرتبه مقدّم بر
پيدايش مفاهيم ذهني است ، با نوعي از آگاهي قرين است که از آن به آگاهي
حضوري يا شهودي تعبير مي شود .
آگاهي و دانش حصولي ، تنها نسبت به اموري جريان مي يابد که در قالب
مفاهيم و ماهيات ظاهر شده باشند . از اين جهت حقايقي که در فراسوي مفهوم
يا ماهيت بوده و در عرصه وجود ذهني بروز نداشته و عين واقعيت و حقيقت خارجي
هستند ، هرگز از طريق دانش و علم حصولي به دست نمي آيند ، بلکه تنها پس از
آنکه به دانش شهودي و حضوري در آمدند ، مفاهيمي که عهده دار حکايت از
آنهاست پديد مي آيند و اين مفاهيم نيز کاري جز حکايت و اشارت نسبت به آنچه
به شهود دريافت مي شود ، ندارند . به همين دليل مفاهيمي که از آنها حکايت
مي نمايد ، براي کسي که از شهود بي بهره است ، بي فايده است .
اصل واقعيت ، واقعيت انسان و همچنين واقعيت و هستي علم ، از زمره
همان اموري هستند که به دانش شهودي يافت مي شوند و مفاهيمي که از آنها
حکايت مي کنند ، به همراه شهود نخستين ، در ظرف ذهن آدمي پديد آمده و در
زمره اوّلين مفاهيم و مفاهيم اوّليه ، به حکايت از مصاديق خود مي پردازند .
همان گونه که آگاهي حصولي داراي اقسام اوّلي ، بديهي و نظري است ، دانش شهودي نيز به اقسامي تقسيم مي شود :
علم حضوري اوّلي آن است که غفلت از آن محال است ، چنان که نفي آن
يا شک در آن نيز مستحيل است . علم حضوري بديهي يا نظريِ پيچيده ، به علم
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 95