اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 73
وجودي که سبب تأثير واقعي و خارجي در نفس انسان مي شود ، وجود
علم است ؛ يعني علم ماهيت يا مفهومي است که واقعاً و حقيقتاً به آن موجود
مي شود و به حمل شايع بر آن صدق مي نمايد ؛ براي مثال وقتي انسان درخت ميوه
را تصور مي کند ، آن تصور ذهني مصداق خارجي و حقيقي درخت نيست و مفهوم
درخت به حمل شايع بر آن صدق نمي کند ، بلکه مصداق حقيقي و واقعي علم است و
معناي علم بر آن صادق است .
علم نظير شجاعت ، صبوري و حلم يا مانند ترس ، اضطراب و اندوه و
همانند نشاط و شادماني ، از مفاهيم و ماهياتي است که مصداق حقيقي و وجود
خارجي آن به صورت اوصاف نفساني در ظرف وجود انسان موجود شده ، بر آن عارض
مي شود .
علم نظير ديگر اوصاف ، از وجود ناعتي برخوردار است ؛ يعني عرضي است
که موضوع را به خود متصف مي گرداند ، چون صفت شجاعت ، حلم يا علم بر نفس
انسان عارض مي شود و او متصف به شجاع ، حليم و عالم مي گردد ؛ ليکن علم در
ميان ديگر اوصاف اين امتياز را دارد که داراي اضافه و نسبت با امر ديگر ،
يعني معلوم است ؛ با اين ويژگي که معلوم را در فضاي نفس روشن و آشکار مي
گرداند .
وجودي که در محدوده نفس به صورت وجود واقعي و عيني است و منشأ
بسياري از آثار است ( که برخي از آن ها ياد شد ) ، وجود ماهيت و مفهومي که
معلوم شده و به حمل اوّلي حضور به هم رسانيده ، نيست ، بلکه وجود علم است ،
زيرا آثار معلوم از آن حاصل نمي شود و آثار مخصوص به علم را دارد ؛ ليکن
معلوم نيز در پرتو وجود علم - ليکن نه به وجود حقيقي و عيني ، بلکه به
وجودي که در ظل هستي علم است و فاقد هر گونه اثر خارجي است - ظاهر مي گردد .
وجود ظلّي معلوم که همان وجود ذهني است ، وجودي نيست که ظلّ وجود
حقيقي و خارجي معلوم باشد ، زيرا در اين صورت تصور و تصديق نسبت به اشيايي
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 73