اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 69
موجود محدود است ، بنابر اين داراي دو امر مزبور خواهد بود .
سوم مفهوم يا ماهيتي که در معرض انديشه قرار گرفته و متعلق انديشه است و
معلوم ناميده مي شود .
معناي انديشه شده اگر ماهيت باشد ، داراي فرد خارجي است و اگر
مفهوم باشد ، داراي مصداق خارجي است ؛ البته ممکن است ، معناي انديشه شده
فاقد فرد يا مصداق خارجي باشد .
فرد ماهيت يا مصداق خارجي مفهوم ، غير از فرد يا مصداق ذهني آن است
، زيرا فرد يا مصداق عيني و خارجي داراي آثار است ، حال آن که مفهوم يا
ماهيت ذهني نمي تواند اثري داشته باشد .
از مقايسه ماهيّت و مفهوم ذهني با ماهيّت و مفهومي که در خارج است ، چهار امر پديدار مي شود :
اول ماهيت و مفهومي که در ذهن موجود است و اين همان معلوم است ،
دوم واقعيت و وجود ذهني مفهوم معلوم که اين وجود فاقد هر گونه اثر است .
سرّ تحليل مفهوم يا ماهيت موجود در ذهن به دو امر هستي و چيستي همان چيزي
است که قبلاً بيان شد . سوم ، ماهيت و مفهوم معلوم که در فرد يا مصداق
خارجي خود موجود است و اين مفهوم يا ماهيت ، با صرف نظر از نحوه وجود ، عين
همان معنايي است که به وجود ذهني موجود است . چهارم ، واقعيت و وجود خارجي
مفهوم يا ماهيت معلوم که از آن به عنوان فرد ماهيت يا مصداق مفهوم ياد مي
شود .
دو امر ديگر که از تأمل در انديشه و ملازمات آن دريافت مي شود ،
يکي واقعيت انديشمند ( عالِم ) و ديگري ماهيت آن است و بدين ترتيب هشت امر
حاصل مي شود .
اول ، وجود و واقعيت انديشه . دوم ، ماهيت و چيستي انديشه که از آن
با نام علم ياد مي شود و به نظر ادقّ و با لحاظ تفاوت دقيقي که بين ماهيت و
مفهوم است ،
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 69