اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 65
مبادي متافيزيکي معرفت
از جمله مبادي فلسفي اي که در مسير مسائل معرفتي اثري حياتي
دارد ، « طبيعي و مادي بودن واقعيت » يا « وجود واقعيت هاي غير مادي و
حقايق متافيزيکي » است .
اگر کسي واقعيت را صرفاً مادي و محسوس بداند ، معرفت و سير آن را
نيز مادّي و فيزيکي خواهد دانست که در سلسله اعصاب و مجاري ادراکي طبيعي ،
در اثر تأثير و تأثر متقابل بدن با طبيعت ، پديد مي آيد .
در ديدگاه طبيعي ، سبب حوادث و پديده ها همان اموري است که از
ديدگاه حکيم الهي و قائلين به حقايق متافيزيکي ، « علل معدّه » و به تعبير
آقا علي حکيم در کتاب بدايع الحکم ، « فاعل ما به » خوانده مي شود[1]. «
فاعل ما به » در نگاه کساني که حقايق فوق طبيعي و الهي را باور دارند ،
ابزار ، وسيله و شرط تحقق پديدار است و در برابر « فاعل ما منه » است که
فاعل فوق طبيعي و الهي بوده و فيض و فعل از آن نشأت گرفته و به آن متکي است
.
مادي بودن واقعيت موجب مي شود تا انسان و جهان به عنوان دو واقعيت
طبيعي که در عرض يک ديگر قرار دارند ، به صورت علل اعدادي ، زمينه تأثير و
تأثر متقابل در يک ديگر را فراهم آورند و در اين جريان ، برخي تأثيراتي که
انسان از واقعيت خارجي مي پذيرد ، به صورت انديشه ظاهر مي شود و چون در سير
متافيزيکي ، معرفت ، انسان و جهان ، علت معدّه و زمينه ساز براي پديد آمدن
انديشه هستند ، « انديشه » واقعيت سومي غير از انسان و جهان ، يعني
واقعيتي غير از « شناسنده » و « شناخته شده » دارد .
نتيجه تحليل اين مي شود که در جريان معرفت ، واقعيتي ممتاز و نوين که