اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 52
بر مي خيزد و اگر حقيقت عيني نبود ، صورت ذهني هم نخواهد بود ،
اکنون که صورت ذهني هست ، معلوم مي شود که حقيقت خارجي هم هست ؛ يعني از
تمثل چنين صورتي « برترين موجود که کامل تر از او قابل تصور نيست » ، معلوم
مي شود ؛ چنين حقيقتي که از او بزرگ تر فرض نمي شود ، وجود عيني دارد .
سرّ ناتمام بودن اين توجيه آن است که گرچه مُثُل افلاطوني حق است ؛
يعني براي اشياي عيني ، گذشته از وجود طبيعي و مثالي ، وجود ديگري در نشأة
تام عقلي هست که نفس هنگام ادراک کليات عقلي به آن مرحله والا بار مي يابد
و آن را مي فهمد ( البته در اين که آن موجود مجرد عقلي با موجود مادي
طبيعي اشتراک ماهوي دارند يا صرف شرکت در مفهوم بهره آن است ، اختلاف است )
؛ ليکن هرگز با صرف تمثل چندين مفهوم به هم وابسته ، نمي توان قطع پيدا
کرد که همه اين مفاهيم از آن موجود مجرد واحد بسيط گرفته شده اند ، زيرا
محتمل است که در اثر تصرف بعضي قواي نفس که در تحليل و ترکيب صور و معاني
توانمند هستند ، مفاهيم متعددي که از موجود هاي متعدد انتزاع شده يا با
مشاهده آن ها به دست آمده است ، به هم مرتبط شده و به صورتِ « برترين موجود
که کامل تر از او قابل تصور نيست » ، در ذهن متمثل شود .
لذا براي رفع هر گونه احتمال ، دخالت متخيّله يا واهمه ، و سلامت
فاهمه از پندارهاي مجعول نيروهاي ترکيب و تحليل کننده ، لازم است تمام
يافته يا بافته هاي ذهني با ميزان عقل مبرهن که از اولي يا بديهي صرف کمک
مي گيرد ، ارزيابي شود .
کساني که در ذهن خود چنين مفهومي را متمثل مي يابند ، چندين گروه
هستند ، زيرا برخي از آنان عين حقيقت مجرد عقلي را مشاهده مي نمايند و آن
را از نزديک مي يابند ، آن گاه از آن مشهود حضوري ، يک يا چند مفهوم حصولي
انتزاع مي نمايند ؛
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 52